Visuele marketing - je kunt niet meer zonder

Als je online onderneemt is het je vast niet ontgaan.

Je hebt steeds meer - en steeds vaker - beeldmateriaal nodig. 

De visuele revolutie - de verschuiving in communicatie van woorden naar beelden - heeft voor je online marketing grote gevolgen. 

Een blog zonder foto, een status-update zonder plaatje of video - het trekt nauwelijks nog de aandacht. 

Conversie op Facebook is tot 94% hoger als je foto's of video's inzet. Bovendien worden beelden 60.000 keer sneller door ons brein verwerkt dan woorden. 

Met online content zonder beeldmateriaal maak je het jezelf moeilijk. Heel erg moeilijk.

De kans dat je het gaat winnen van concurrenten - laat staan katten - is dan heel erg klein. 

Je snapt het.

photo 71.JPG

Visuals moeten een essentieel onderdeel zijn van je marketing-mix. 

Hoe zorg je nu dat je niet een halve werkweek kwijt bent aan het vinden van passend beeldmateriaal?

Als je mijn nieuwsbrieven al langer leest dan weet je wat mijn advies is: ga ze zoveel mogelijk zelf maken. 

Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar zorgt er ook nog eens voor dat je beeldmaterieel eigen en authentiek is. Dat het past bij jouw merk. 

Natuurlijk kun je dat niet van de ene op de andere dag succesvol doen. Dat kost kennis. En tijd. En oefening. 

Om je daarbij een beetje op weg te helpen heb ik een aantal video's voor je op een rij gezet waarin ik je meer vertel over slim beeldgebruik voor je bedrijf:

1. Waarom zonodig plaatjes? Ik heb toch een goede tekst?

2. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 1

3. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 2

4. Wat als je geen tijd hebt om plaatjes te regelen? 

5. Hoe bouw je een beeldbank op? 

Deze video's leggen stap voor stap uit hoe je beeldmateriaal voor je kunt laten werken. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken

IMG_4472.JPG

Ik zat in een fijne tent.

Met fijn gezelschap.

Fijn eten te eten.

So far, so good. 

Halverwege de avond zag ik het pas.

Een zwarte spiegelende bol. Rechtsboven, tegen het plafond.

We werden bekeken. 

Nou doe ik weinig dingen die beter niet op film kunnen staan. En zeker niet in restaurants. 

Die avond at ik heel beschaafd mijn groene asperges. 

Maar toch.

Hoezo moet er iemand meekijken met mijn avondje uit? 

Als je er op gaat letten zie je ze ineens overal. Camera's. 

In winkels. Bij de tandarts. Als je tankt.

In de handen van zo ongeveer elke forens.

Overal waar je komt wordt je bekeken. 

Bespioneerd. Gefilmd. Gefotografeerd. 

Geen fijn idee?

Nee.

Maar jij hebt ook ogen. En een camera.

Jij kunt ook kijken. Fotograferen. Filmen.

Je wordt bekeken - maar je kunt ook de kijker zijn. 

Aan jou de keus. 

Ga je je verschansen en verschuilen omdat je boos bent dat je bekeken wordt?

Of ga je zelf aan de slag? 

Ga je foto’s maken om je verhaal te vertellen?

Om vooroordelen te bestrijden?

Om dingen aan te kaarten in je wijk?

Om de wereld duidelijk te maken wat voor geweldige dingen je doet of maakt?

Om je creativiteit te vergroten?

Om te groeien?

Om te leren zien? En de wereld een stukje beter te maken?

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken.

Je bent niet langer afhankelijk van een podium. Van traditionele media. 
Je hebt geen dure apparatuur nodig. 
Je hoeft geen zendtijd in te kopen.
Je kunt het zelf doen.

En de volgende keer dat je ziet dat je bekeken wordt? Ga dan lekker zoenen met je geliefde. Of doe een kek dansje. Zoiets als dit

Heeft die beveiligingsbeambte ook nog een beetje leuke dag...

Groet!

Else

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Ik was altijd heel slecht in sport

Op school werd ik als laatste gekozen. Voor alle teams.

Het rondje rond het veld om op te warmen voelde voor mij als een halve marathon. 

Ballen waren raadselachtige projectielen die op totaal onverwachte momenten uit totaal onverwachte hoeken kwamen. Mijn arme ledematen konden daar onmogelijk adequaat op reageren. 

Om het nog een beetje erger te maken had ik een strak afgetrainde zus die belachelijk hard kon rennen. Zelfs voor Nederland naar de Olympische spelen ging. 

Gelukkig waren er boeken. 

Ik werd een lezer. Vond iedereen die zijn tijd verdeed met sporten een stomme sukkel. 

Ik besloot dat mijn lichaam helaas ongeschikt was voor lichaamsbeweging en richtte mij volledig op het voeden van mijn hart en hoofd. 

Ik was dan misschien niet sportief, maar ik was wel slim.

Die overtuiging dat ik niet kan sporten ben ik eindelijk kwijt.

Het onmogelijke blijkt mogelijk: ik kan rennen. 

Niet heel soepel. 

Niet heel snel.

Maar ik kan het. Stap voor stap.

Ik begon in maart dit jaar. Kon niet verder dan 100m hardlopen zonder uitgeput tegen een boom uit te moeten rusten.

Drie maanden later rende ik vijf kilometer. Met plezier. 

Ik bleef rennen. Paar keer per week. 

Stap voor stap.

Ik schreef me in voor de Bruggenloop. Besloot te kijken of ik überhaupt in staat was om die 15km te rennen. 

Mijn briljante plan om dit voor elkaar te krijgen: niet stoppen met lopen tot de 15km bereikt was. 

Tot mijn stomme verbazing werkte het. 

Op een mooie herfstzondag rende ik 15km in iets meer dan 1,5 uur. Ik kon het zelf nauwelijks geloven.

De volgende stap kon niet uitblijven. 

Ik heb mezelf ingeschreven voor de Rotterdam Marathon. 

42 kilometer. 

Stap voor stap. 

Ik kan veel meer dan ik dacht. En jij ook.

Misschien denk jij dat je niet zelf beelden kunt maken. Niet creatief bent. Of daar nauwelijks beter in kunt worden.

Misschien denk je dat je daar helemaal geen tijd voor hebt.



Geloof me, als ik kan leren rennen, en zelfs een marathon ga proberen, dan kun jij leren wat nodig is om in deze visuele wereld goed te communiceren

En daarbij belachelijk veel plezier te hebben. Zoveel, dat je de tijd om te oefenen makkelijk weet te vinden.

Ook jij kunt je eigen visuele content leren creëren. Voor je blog, nieuwsbrief, sociale media.

Omdat het zo ongelooflijk gaaf is vast te leggen wat je ziet en dat met andere te delen. 

Hoe dat werkt?

Stap voor stap. 


Beginnen. Maken. Kijken. Leren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Update: inmiddels de 17,5 km grens gepasseerd...op naar de halve marathon! 

'Alles waar je aandacht aan geeft groeit.' Yeah. Right.

‘Alles waar je aandacht aan geeft groeit’ is een van de meest irritante mythes die rondwaren op het web. 

Als dat waar was zouden er echt geen penispillen meer worden verkocht. Of siliconenborsten. 

Zou iedereen stinkend rijk zijn. Blakend van gezondheid. Oneindig succesvol.

Kijk even om je heen. Is dat het geval?

Juist.

Waarom geloven we het dan zo graag? En gebruiken we die frase te pas en te onpas, allemaal braaf ‘ja, inderdaad’ knikkend als ‘ie weer langskomt? 

Omdat we hopen dat we de moeilijke stappen over kunnen slaan. 

De nare dingen links kunnen laten liggen. De pijn, de angst, het falen. Jezelf moed inspreken terwijl je bibberend aan de kant staat. De sprong in het diepe. 

We hopen diep van binnen dat we dat allemaal niet hoeven. 

Toen ik dit jaar tijdens Synchroonkijken als opdracht ‘fotografeer frustratie’ gaf weigerden sommige mensen mee te doen. Ze wilden geen aandacht geven aan frustratie. Want dat was negatief. En omdat alles waar je aandacht aan geeft groeit, zou dan ook hun frustratie groeien. 

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Iedereen die het daar volstrekt mee eens is, die niet eens in de buurt wil komen van een negatieve gedachte, raad ik aan niet verder te lezen. 

Ik vind het namelijk volkomen idioot om te denken dat alles in je leven soepel, naadloos en moeiteloos moet verlopen. Dat je geen obstakels moet tegenkomen - laat staan opzoeken. 

Die obstakels zijn juist essentieel voor groei. 

De mooiste, belangwekkendste, gaafste, meest inspirerende dingen die ik in mijn leven heb gedaan zijn niet ontstaan omdat ik heerlijk gelukkig zat te zijn op een wolk. 

Ze zijn mede ontstaan uit frustratie.

Over de status quo. Over andere mensen.

Over mezelf. 

Frustratie is een fantastische bron van inspiratie en innovatie. 

Er is weinig mooier dan iets negatiefs ombuigen, omsmelten, ombouwen tot iets positiefs.

Niet alleen levert het belachelijk veel voldoening op - je bent ook nog eens bezig de wereld echt te verbeteren.

Maar daarvoor moet je eerst naar iets negatiefs durven kijken. Naar wat niet werkt. Wat zuigt. 

Voel je weer eens ongemak? Frustratie? Zie het dan als een cadeau. En gebruik het om iets waanzinnig gaafs te creëren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Begin met mislukken

Er is één ding waarvan je zeker weet dat je het heel goed kunt. 


Mislukken. Falen. 

Dankzij mislukken heb je alles geleerd wat je nu weet en kunt.

Lopen. Fietsen. Dingen oppakken. Praten. Schrijven. Maken. De TV aanzetten.

Wat je wel en niet in je mond kunt stoppen. 

Wat als baby behoorlijk goed voor je werkte werkt nu nog steeds. 

Als je iets nieuws wilt leren, ontdekken of uitvinden gaat dat 100x sneller als je mag mislukken. 

Geef je jezelf al permissie om te falen? Mooi! Maar het kan nog beter. 

Je kunt ook slim mislukken. Dat heet tegenwoordig 'lean'.

Niet zomaar wat dingen uitproberen. Wel: beetje kader definiëren. Focussen. Zorgen voor relevante omstandigheden.

Stel bijvoorbeeld dat je een geniaal sokken-bij-elkaar-houd ding voor in de was hebt bedacht. Dan ga je dat waarschijnlijk niet testen in zee, maar in een wasmachine. Want dat is de plek waar je 'm uiteindelijk wilt gaan gebruiken. 

Wat nog 'leaner' is: jezelf niet de kans geven om nog een keer op dezelfde manier te mislukken. Maar je plan/ding/product meteen aanpassen. En dan weer opnieuw proberen. 

Heb je een belabberde foto gemaakt? Vraag je dan af waarom dat komt en doe maak de volgende foto op een andere manier. Bijvoorbeeld door je instellingen aan te passen.

Geef jezelf de kans om telkens op een nieuwe manier te mislukken - anders krijg je nooit nieuwe kennis. 

Want dat is zo fijn aan mislukken: het geeft je waardevolle informatie. Waardoor je weer anders en misschien nog wel beter kunt mislukken. 

Soms blijkt uit je mislukking dat je in de verkeerde richting zit te experimenteren. Dan heb je geen mislukking maar een ontdekking. Bijvoorbeeld als je sokken-bij-elkaar-houd ding perfect in staat blijkt leuke gaten-patronen te maken in spijkerbroeken. Of als je portret helemaal niet is geworden zoals de bedoeling was, maar wel waanzinnig gaaf op een manier die je nooit had kunnen bevroeden.

Dus waar je ook naar op zoek bent, de Heilige Graal, het perfecte portret, een malariamug-uitroeimiddel of een winstgevende strategie voor je bedrijf: begin met heel actief te doen waar je waanzinnig goed in bent

Mislukken. 

Uitvinders mislukken - denk aan Thomas Edison en Steve Jobs.

Kunstenaars mislukken - Leonarda da Vinci had een fresco-probleempje.

Schrijvers mislukken - Het Harry Potter manuscript werd honderden keren teruggestuurd.

Ondernemers mislukken - lees maar eens een biografie van Richard Branson.

Mislukken is essentieel voor vooruitgang. Ga je vooral nooit schamen omdat iets mislukt. Laat anderen maar lachen vanuit hun comfort zone: jij bent een held.
 
Iedereen die serieus iets probeert mislukt vaak en veel. En heeft daardoor uiteindelijk succes.

De beste tip die ik je kan geven om succesvol te mislukken? Zorg dat je er ongelooflijk veel plezier in hebt. Dat je van elke afwijzing, mislukt experiment of teruggestuurd manuscript gaat genieten. Al is het maar omdat je weer een stap hebt gezet - ook al is het misschien niet meteen in de goede richting. 

Ik wens je veel slimme mislukkingen en geweldige ontdekkingen!

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail