Snelle tip voor betere herfstfoto's met je smartphone

IMG_4556.JPG

Vanmorgen werd ik blij wakker met het schilderij hierboven.

Het herfstlicht is nu zo prachtig!

Jij gaat vast ook naar buiten. En foto's maken. 

Hoe zorg je nu dat je dat prachtige herfstlicht goed vastlegt met je smartphone?

Zo.

Pas je belichting aan.

Ja, dat kan. Ook met je smartphone. 

Bij de meeste Android toestellen met de +/- optie. 

Het werkt zoals je verwacht: 

Plus = meer licht

Min = minder licht

Bij de iPhone (sinds de iOS 8 update) met het zonnetje dat in beeld verschijnt als je het scherm aanraakt: 

Zonnetje omhoog sliden = meer licht

Zonnetje omlaag sliden = minder licht

Hierboven zie je wat een verschil een andere belichting kan maken voor je herfstfoto's. 

Zeker als je tegen de zon in fotografeert is het heel belangrijk om je belichting te controleren.

Meestal krijg je dan lelijke overbelichte vlekken in beeld op de plek waar de zon zit. Die kun je voorkomen door te onderbelichten. Zonnetje naar beneden dus...

Gebruik vandaag je belichtingscorrectie om het prachtige herfstlicht te vangen. En laat me weten hoe het bevalt! 

Wil jij leren hoe je topfoto's maakt met je smartphone? 

Meld je dan aan voor de online cursus Super Smartphone Fotografie - of kom naar de workshop Beter Fotograferen met je Mobiel in Rotterdam. 

Ik hou van groots en meeslepend

Ik hou van snel. 
Groots. 
Meeslepend.

Niet jarenlang geduldig pielen. Nee, lekker meteen resultaat. Impact. 

Maar zo werkt het niet als je iets wilt leren. 

Zeker niet als je het GOED wilt leren. 

Daar is meer voor nodig. 

Volgens sommige mensen heet dat 'geduld'. Dat heb ik helaas niet in overvloed. Daarom heb ik een andere oplossing. 

Mijn geheim?

Kleine coole stapjes. 
 

Als ik terugkijk op de afgelopen jaren is het waanzinnig hoeveel ik heb bereikt. 

Meer dan vierduizend mensen deden al mee aan de Anders Kijken zesdaagse.

Voor Synchroonkijken meldden er zich nog eens meer dan 3500.

Duizelingwekkende getallen.
 
Ik bracht Fotogeluk en leerde mensen Fotoliegen
Stond ineens met mijn kop in de krant. Was op de radio. Op TV.

Ik doe tegenwoordig hele leuke dingen voor hele leuke klanten. 
Word ongelooflijk blij van mijn werk - en kan er ook nog goed van leven.

Hoe heb ik dat nou voor elkaar gekregen? Ging dat groots en meeslepend? 

Ik zou heel graag 'ja' zeggen. Soms was het ook zo.

Maar dan meestal doordat ik veel te krappe deadlines stelde. Of doordat ik volledig verrast en overrompeld werd door de belangstelling. 

Niks groots en meeslepends dus.

Wat is de basis van al die dingen die ik bereikt heb?

Kleine coole stapjes. 

Zaaien. Bouwen. 

Een artikel. 
Nog een artikel. 
En voor je het weet heb je een heel blog volgeschreven.

Een video.
Nog een video.
En voor je het weet heb je een videobibliotheek

Een eng ding doen.
Nog meer enge dingen doen.
En voor je het weet zijn die enge dingen heel gewoon.

Kleine coole stapjes. 

Maar daarbij is één ding heel belangrijk. 

Die kleine stapjes moeten zo leuk/spannend/sexy zijn dat je ze wel zet. 


Dingen in kleine(re) stapjes opdelen is niet genoeg. 

Wil je grootse en meeslepende dingen voor elkaar krijgen?

Zet dan kleine coole stapjes. 

Zodat elke stapje genieten is. En je voor je het doorhebt geweldige dingen hebt gedaan. 

Net zoals ik. Want ik moet me nog steeds af en toe in de arm knijpen. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Visuele marketing - je kunt niet meer zonder

Als je online onderneemt is het je vast niet ontgaan.

Je hebt steeds meer - en steeds vaker - beeldmateriaal nodig. 

De visuele revolutie - de verschuiving in communicatie van woorden naar beelden - heeft voor je online marketing grote gevolgen. 

Een blog zonder foto, een status-update zonder plaatje of video - het trekt nauwelijks nog de aandacht. 

Conversie op Facebook is tot 94% hoger als je foto's of video's inzet. Bovendien worden beelden 60.000 keer sneller door ons brein verwerkt dan woorden. 

Met online content zonder beeldmateriaal maak je het jezelf moeilijk. Heel erg moeilijk.

De kans dat je het gaat winnen van concurrenten - laat staan katten - is dan heel erg klein. 

Je snapt het.

photo 71.JPG

Visuals moeten een essentieel onderdeel zijn van je marketing-mix. 

Hoe zorg je nu dat je niet een halve werkweek kwijt bent aan het vinden van passend beeldmateriaal?

Als je mijn nieuwsbrieven al langer leest dan weet je wat mijn advies is: ga ze zoveel mogelijk zelf maken. 

Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar zorgt er ook nog eens voor dat je beeldmaterieel eigen en authentiek is. Dat het past bij jouw merk. 

Natuurlijk kun je dat niet van de ene op de andere dag succesvol doen. Dat kost kennis. En tijd. En oefening. 

Om je daarbij een beetje op weg te helpen heb ik een aantal video's voor je op een rij gezet waarin ik je meer vertel over slim beeldgebruik voor je bedrijf:

1. Waarom zonodig plaatjes? Ik heb toch een goede tekst?

2. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 1

3. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 2

4. Wat als je geen tijd hebt om plaatjes te regelen? 

5. Hoe bouw je een beeldbank op? 

Deze video's leggen stap voor stap uit hoe je beeldmateriaal voor je kunt laten werken. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken

IMG_4472.JPG

Ik zat in een fijne tent.

Met fijn gezelschap.

Fijn eten te eten.

So far, so good. 

Halverwege de avond zag ik het pas.

Een zwarte spiegelende bol. Rechtsboven, tegen het plafond.

We werden bekeken. 

Nou doe ik weinig dingen die beter niet op film kunnen staan. En zeker niet in restaurants. 

Die avond at ik heel beschaafd mijn groene asperges. 

Maar toch.

Hoezo moet er iemand meekijken met mijn avondje uit? 

Als je er op gaat letten zie je ze ineens overal. Camera's. 

In winkels. Bij de tandarts. Als je tankt.

In de handen van zo ongeveer elke forens.

Overal waar je komt wordt je bekeken. 

Bespioneerd. Gefilmd. Gefotografeerd. 

Geen fijn idee?

Nee.

Maar jij hebt ook ogen. En een camera.

Jij kunt ook kijken. Fotograferen. Filmen.

Je wordt bekeken - maar je kunt ook de kijker zijn. 

Aan jou de keus. 

Ga je je verschansen en verschuilen omdat je boos bent dat je bekeken wordt?

Of ga je zelf aan de slag? 

Ga je foto’s maken om je verhaal te vertellen?

Om vooroordelen te bestrijden?

Om dingen aan te kaarten in je wijk?

Om de wereld duidelijk te maken wat voor geweldige dingen je doet of maakt?

Om je creativiteit te vergroten?

Om te groeien?

Om te leren zien? En de wereld een stukje beter te maken?

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken.

Je bent niet langer afhankelijk van een podium. Van traditionele media. 
Je hebt geen dure apparatuur nodig. 
Je hoeft geen zendtijd in te kopen.
Je kunt het zelf doen.

En de volgende keer dat je ziet dat je bekeken wordt? Ga dan lekker zoenen met je geliefde. Of doe een kek dansje. Zoiets als dit

Heeft die beveiligingsbeambte ook nog een beetje leuke dag...

Groet!

Else

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Ik was altijd heel slecht in sport

Op school werd ik als laatste gekozen. Voor alle teams.

Het rondje rond het veld om op te warmen voelde voor mij als een halve marathon. 

Ballen waren raadselachtige projectielen die op totaal onverwachte momenten uit totaal onverwachte hoeken kwamen. Mijn arme ledematen konden daar onmogelijk adequaat op reageren. 

Om het nog een beetje erger te maken had ik een strak afgetrainde zus die belachelijk hard kon rennen. Zelfs voor Nederland naar de Olympische spelen ging. 

Gelukkig waren er boeken. 

Ik werd een lezer. Vond iedereen die zijn tijd verdeed met sporten een stomme sukkel. 

Ik besloot dat mijn lichaam helaas ongeschikt was voor lichaamsbeweging en richtte mij volledig op het voeden van mijn hart en hoofd. 

Ik was dan misschien niet sportief, maar ik was wel slim.

Die overtuiging dat ik niet kan sporten ben ik eindelijk kwijt.

Het onmogelijke blijkt mogelijk: ik kan rennen. 

Niet heel soepel. 

Niet heel snel.

Maar ik kan het. Stap voor stap.

Ik begon in maart dit jaar. Kon niet verder dan 100m hardlopen zonder uitgeput tegen een boom uit te moeten rusten.

Drie maanden later rende ik vijf kilometer. Met plezier. 

Ik bleef rennen. Paar keer per week. 

Stap voor stap.

Ik schreef me in voor de Bruggenloop. Besloot te kijken of ik überhaupt in staat was om die 15km te rennen. 

Mijn briljante plan om dit voor elkaar te krijgen: niet stoppen met lopen tot de 15km bereikt was. 

Tot mijn stomme verbazing werkte het. 

Op een mooie herfstzondag rende ik 15km in iets meer dan 1,5 uur. Ik kon het zelf nauwelijks geloven.

De volgende stap kon niet uitblijven. 

Ik heb mezelf ingeschreven voor de Rotterdam Marathon. 

42 kilometer. 

Stap voor stap. 

Ik kan veel meer dan ik dacht. En jij ook.

Misschien denk jij dat je niet zelf beelden kunt maken. Niet creatief bent. Of daar nauwelijks beter in kunt worden.

Misschien denk je dat je daar helemaal geen tijd voor hebt.



Geloof me, als ik kan leren rennen, en zelfs een marathon ga proberen, dan kun jij leren wat nodig is om in deze visuele wereld goed te communiceren

En daarbij belachelijk veel plezier te hebben. Zoveel, dat je de tijd om te oefenen makkelijk weet te vinden.

Ook jij kunt je eigen visuele content leren creëren. Voor je blog, nieuwsbrief, sociale media.

Omdat het zo ongelooflijk gaaf is vast te leggen wat je ziet en dat met andere te delen. 

Hoe dat werkt?

Stap voor stap. 


Beginnen. Maken. Kijken. Leren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Update: inmiddels de 17,5 km grens gepasseerd...op naar de halve marathon! 

'Alles waar je aandacht aan geeft groeit.' Yeah. Right.

‘Alles waar je aandacht aan geeft groeit’ is een van de meest irritante mythes die rondwaren op het web. 

Als dat waar was zouden er echt geen penispillen meer worden verkocht. Of siliconenborsten. 

Zou iedereen stinkend rijk zijn. Blakend van gezondheid. Oneindig succesvol.

Kijk even om je heen. Is dat het geval?

Juist.

Waarom geloven we het dan zo graag? En gebruiken we die frase te pas en te onpas, allemaal braaf ‘ja, inderdaad’ knikkend als ‘ie weer langskomt? 

Omdat we hopen dat we de moeilijke stappen over kunnen slaan. 

De nare dingen links kunnen laten liggen. De pijn, de angst, het falen. Jezelf moed inspreken terwijl je bibberend aan de kant staat. De sprong in het diepe. 

We hopen diep van binnen dat we dat allemaal niet hoeven. 

Toen ik dit jaar tijdens Synchroonkijken als opdracht ‘fotografeer frustratie’ gaf weigerden sommige mensen mee te doen. Ze wilden geen aandacht geven aan frustratie. Want dat was negatief. En omdat alles waar je aandacht aan geeft groeit, zou dan ook hun frustratie groeien. 

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Iedereen die het daar volstrekt mee eens is, die niet eens in de buurt wil komen van een negatieve gedachte, raad ik aan niet verder te lezen. 

Ik vind het namelijk volkomen idioot om te denken dat alles in je leven soepel, naadloos en moeiteloos moet verlopen. Dat je geen obstakels moet tegenkomen - laat staan opzoeken. 

Die obstakels zijn juist essentieel voor groei. 

De mooiste, belangwekkendste, gaafste, meest inspirerende dingen die ik in mijn leven heb gedaan zijn niet ontstaan omdat ik heerlijk gelukkig zat te zijn op een wolk. 

Ze zijn mede ontstaan uit frustratie.

Over de status quo. Over andere mensen.

Over mezelf. 

Frustratie is een fantastische bron van inspiratie en innovatie. 

Er is weinig mooier dan iets negatiefs ombuigen, omsmelten, ombouwen tot iets positiefs.

Niet alleen levert het belachelijk veel voldoening op - je bent ook nog eens bezig de wereld echt te verbeteren.

Maar daarvoor moet je eerst naar iets negatiefs durven kijken. Naar wat niet werkt. Wat zuigt. 

Voel je weer eens ongemak? Frustratie? Zie het dan als een cadeau. En gebruik het om iets waanzinnig gaafs te creëren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail