Hoe ziet een goede profielfoto voor Social Media eruit?

TwitterEiGroen.jpg

Als hemelbestormende ondernemer ben je ongetwijfeld actief op LinkedIn en andere social media als Twitter, Facebook of Pinterest. Ben je naast ondernemer ook nog dienstverlener, dan ben je zelf het visitekaartje van je bedrijf en is een goed en herkenbaar profiel (avatar) voor deze websites onmisbaar.

Aan welke eisen moet zo'n social media portret nu voldoen?

Natuurlijk zijn er geen 'regels' voor portretfotografie. En als die er al zouden zijn zou het ontzettend leuk zijn om ze te breken. Toch legt het medium je een aantal beperkingen op. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat ik je hieronder zien hoe je je binnen die beperkingen het beste kunt presenteren op social media sites.

1. Foto's op social media websites hebben een klein formaat - houd daar rekening mee

IMG_5902.jpg

Als je wilt dat mensen je kunnen zien en herkennen zorg dan voor een close-up. Dat betekent: je hoofd in beeld en niet meer. Misschien zelfs minder. Je mag bijvoorbeeld best een oor of een grote hoeveelheid haar buiten beeld laten vallen. 

IMG_5914.jpg
IMG_5919.jpg

2. Houdt het simpel

Dit is niet de plek voor waanzinnig artistieke fotografie waarin jij de hoofdrol speelt- daar is het beeld gewoon te klein voor. Ook actiefoto's zijn niet handig.

IMG_5907.jpg

3. Wegkijken is misschien wel cool maar niet echt uitnodigend. 

IMG_5908.jpg

Maak contact met de kijker. Een blik buiten beeld kan erg mooie foto's opleveren, maar potentiële klanten willen graag weten met wie ze te maken hebben. Durf ze recht in de ogen te kijken. 

Dat betekent overigens niet dat je ze boos aan hoeft te staren. Een vriendelijke, open blik is ideaal.

boos.jpg

4. Zorg voor een rustige achtergrond.

Als je voor of tussen allemaal objecten gaat staan weet het oog van de kijker niet meer waar het moet kijken en gaat de aandacht snel weg van je gezicht.

IMG_5909.jpg

Natuurlijk kan het een leuk idee zijn om op de foto te gaan in een omgeving die voor jou en je werk van belang is, doe dat vooral, alleen gebruik zo'n foto niet in social media want dan blijft er niets van over.

5. Gebruik geen foto waarop je met je geliefde/partner/vriend(innet)je staat

Niet doen als je social media professioneel gebruikt. Ik hoef vast niet uit te leggen waarom. Mensen willen weten wie JIJ bent. Niet met wie je het doet.

IMG_5913.jpg

En mocht het uitgaan...gebruik dan alsjeblieft geen afgeknipte foto uit vrolijker tijden. Doe jezelf een groot plezier en zorg voor een nieuwe, frisse foto. Zonder afgehakte stukjes ex. 

 

 

IMG_5913-2.jpg

6. Wees gewoon jezelf

photofotograaf.jpg

Eerlijk duurt het langst, ook op internet. Window-dressing werkt niet. Of een tijdje. Totdat mensen je in het echt tegen komen en denken 'grote grutjes, die ziet er toch *kuch* in het echt heeeeel anders uit'.

Omarm je eigenheid, je talenten, je ervaring (ook als die voor rimpels heeft gezorgd - juist!) en neem ze allemaal mee op de foto!

Twijfel je nog of je echt als jezelf op de foto kunt? Kijk dan even naar de tips in mijn meestgelezen blog: 'Zo sta je altijd leuk op de foto'.  

Heb je behoefte aan foto's voor je website, social media en andere PR-doeleinden? Kijk dan hier of ik je kan helpen. Of maak een super selfie met deze tips

Je kunt me ook altijd een vraag stellen op twitter

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Zo maak je zelf snel plaatjes voor je blog, nieuwsbrief, etc.

LeesMij.jpg

Het is weer zover. Je hebt je uiterste best gedaan op een briljante, inspirerende, leesbare en verleidelijke nieuwsbrief. Vandaag moet 'ie de deur uit. Maar...je hebt nog geen plaatjes.

En je weet: met passende plaatjes kun je zorgen dat je nieuwsbrief beter wordt gelezen en je boodschap duidelijker overgebracht. 

Wat nu? Snel op stock sites afspeuren? Illegaal plaatjes van het web plukken, met alle risico's die daarbij horen? Nee hoor! Als je een iPhone of andere slimme telefoon hebt ga je gewoon zelf plaatjes maken. Met behulp van huis-, tuin- en keukenobjecten.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Het werkt zo. 

Je bent bijvoorbeeld financieel adviseur. Dan is het altijd leuk om je nieuwsbrieven te illustreren met geld. Dat spreekt mensen enorm aan en is behoorlijk universeel. Maar een foto van een euro of een dollarbiljet is weer te vrijblijvend om aan te sluiten bij je boodschap. Wat nu?

Pak je portemonnee en een vel A4. Hiermee ga je illustreren wat je vertelt in je nieuwsbrief. Leg de inhoud van je portemonnee zo op het vel neer dat het je boodschap illustreert. Bijvoorbeeld:

GeldVliegtPort.jpg

het geld vliegt je portemonnee uit in december

GroterGroeien.jpg

klein beginnen, groot groeien

GeldBlij.jpg

geld maakt niet gelukkig...maar wel blijer

Begin je een idee te krijgen hoe je dit voor jouw nieuwsbrief of blog kunt doen?

Hier is nog een voorbeeld. Je bent personal organizer. Dan is het leuk om huis-, tuin- en keukendingen te gebruiken die mensen associeren met orde en netheid. Denk aan paperclips, nieuwe scherpgeslepen potloden, post-its:

ChaosOrde.jpg

van chaos naar orde

lessismore.jpg

less=more

alleseigenplek.jpg

geef alles een eigen plek

Dit kun jij ook voor jouw bedrijf! Ik geef regelmatig een workshops waarin je leert hoe je voortaan snel en makkelijk aan beeldmateriaal komt, passend bij jouw bedrijf en boodschap. Waarmee je vervolgens je bedrijf kunt promoten via o.a. twitter, Instagram en Pinterest. Kijk hier voor de eerstvolgende datum. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Hoe vind je een fotograaf die bij je past?

IMG_3768.jpg

Veel ondernemers die ik spreek vinden het lastig om een fotograaf te vinden. Sommigen hebben zelfs vervelende ervaringen gehad met een fotograaf waardoor ze aarzelen om iemand in te huren, terwijl ze toch nieuw beeldmateriaal nodig hebben. 

Ook al levert fotografie een duidelijk eindproduct op, wat je afneemt is in eerste instantie iets ontastbaars. 

Iemand gaat jou of jouw producten/ideeën in beeld brengen. Hoe dat er allemaal uit gaat zien is van tevoren niet met zekerheid te zeggen. Hoe zorg je nu dat je kunt vertrouwen op een goede uitkomst?

1. Zoek iemand met wie het klikt. 

Goede samenwerking is altijd belangrijk, des te meer als iemand jouw ideeën naar beelden moet vertalen. Nog meer als je voor iemand gaat poseren. Kies daarom altijd voor een fotograaf waarmee je een klik hebt. Dat kan persoonlijk zijn maar ook op conceptueel/creatief niveau. En liefst natuurlijk allebei. 

2. Informeer naar expertise, apparatuur en kennis van beeldmarketing

Fotografie is een enorm breed vakgebied. Geen enkele fotograaf beheerst alle aspecten. Evenementfotografie, productfotografie, modefotografie, portretfotografie, landschapsfotografie: allemaal vragen ze om andere expertise en middelen.

Vraag aan de fotograaf waar uit blijkt dat hij/zij jouw opdracht goed zou kunnen uitvoeren.

Vraag bijvoorbeeld naar foto's van eerdere opdrachten en referenties van tevreden klanten die een soortgelijke opdracht hebben gegeven.

Vitoret.jpg

Probeer ook uit te vinden of de fotograaf die je op het oog hebt over voldoende betrouwbare apparatuur beschikt om de klus te klaren.

Er zijn inmiddels meer dan genoeg horrorverhalen op internet te vinden over bijvoorbeeld trouwfoto's die volledig mislukt zijn doordat de fotograaf maar één camera bij zich had en een lens die totaal onbruikbaar was bij weinig licht.

Ook belangrijk: check of je fotograaf verstand heeft van beeldmarketing. Iemand die prachtige foto's kan maken is niet automatisch in staat om jouw opdracht of identiteit te vertalen naar pakkende beelden die je helpen meer klanten te vinden. 

3. Maak heldere afspraken

Zorg dat van tevoren zoveel mogelijk op papier staat. Denk daarbij aan afspraken over pre-productie (wie regelt wat en wat gaat het kosten), rechten en bij buitenshoots afspraken over onvoorzienbare omstandigheden als slecht weer.

Maar ook over de aanlevering moet je heldere afspraken maken. Wanneer, hoeveel nabewerking, op welk formaat krijg je de foto's - spreek het allemaal goed af. 

Als de fotograaf hier niet zelf over begint vraag er dan naar: zeker over rechten moet je altijd van tevoren goede afspraken maken. 

4. Laat het los

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, de opdrachtbevestiging is ondertekend, laat het dan los. Je hebt gedaan wat je kon: vertrouw nu op je goede keuze en het creatief proces. Dat zorgt voor veel meer rust bij zowel de fotograaf als opdrachtgever, met nog betere resultaten als gevolg.

Mocht je tijdens het proces toch twijfels krijgen over de goede uitkomst trek dan meteen aan de bel. Niemand is erbij gebaat als jij je zorgen inslikt en pas een week na de shoot bedenkt dat je alles eigenlijk toch anders had gewild. Geef open en eerlijk aan wat je liever anders zou zien en bespreek hoe jullie dat zouden kunnen realiseren. Zo voorkom je kostbare misverstanden.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail