Beter in Beeld Basisles - wat heb je nodig om dingen in huis beter te fotograferen?

Geïnspireerd door het filmpje? Kom naar een workshop Beter Fotograferen met je Mobiel. Daar leer je spelenderwijs beter en met nog meer plezier fotograferen! Je leest er hier meer over. 

En wil je bericht krijgen als er nieuwe filmpjes of artikelen verschijnen op mijn site? Meld je dan aan voor mijn zie-mail!

Zo sta je altijd goed op de foto

Wat te doen als iemand je met een camera overvalt

SelfPolaroid.jpg

Als je een fotograaf inhuurt om je te portretteren dan mag je rekenen op een foto waar je prachtig op staat. Maar als actieve ondernemer kan het je regelmatig overkomen dat iemand 'even snel' een foto van je wil maken. Bijvoorbeeld als je ergens spreekt, op een netwerkevent, congres, etc.

Hoe zorg je dan dat je er een beetje leuk op komt? Niet geforceerd zakelijk, maar ook niet al te lollig? En natuurlijk woest aantrekkelijk?

Dat doe je als volgt.

1. Laat je niet frontaal nemen

Emilie.jpg

Zorg dat je niet recht van voren wordt gefotografeerd maar met een van je schouders schuin van voren. Draai je gezicht ook een klein beetje weg van de lens. In vaktermen heet dat een 'driekwart portret'. Dat laat je gelaatstrekken goed uitkomen en het indraaien van een schouder maakt een stuk minder hoekig dan een frontale foto.

Let wel op dat je je hoofd niet teveel verdraait, want dan krijg je allemaal rare nekplooien. Niet de bedoeling.

2. Denk aan je kin

Houd je kin omlaag. Ja, echt! Bijna iedereen doet van nature zijn kin omhoog als 'ie op de foto gaat. Ook de mensen die niet eens een hint van een onderkin hebben. Niet doen, dat zorgt juist voor een onzekere houding. In vechtsporttermen: je opent je nek voor een aanval. Dat is niet wat je wilt.

3. Kies een ondergeschikte positie

Jurgen.jpg

Vraag de fotograaf om je schuin van boven te fotograferen in plaats van voren. Enorm flatteus. En als dat niet lukt dan in ieder geval recht van voren. Schuin van onderen is af te raden tenzij je graag een foto wilt waarop je enorm veel autoriteit uitstraalt, zoals op de foto hiernaast.

Ben je lang of tref je een korte fotograaf? Vraag hem/haar even op een verhoging te gaan staan. Bijvoorbeeld een stoel, traptrede, podium, etc.

4. Vermijd de flits

Bedreigt iemand je met een een onflatteuze flits omdat er weinig licht is? Vraag ze dan om via het plafond of de muur te flitsen. Of, veel beter, bied aan om samen naar een plek te lopen waar wel veel licht is. Bijvoorbeeld bij een raam.

5. Probeer niet eens te poseren

Dan nog dat verschrikkelijke moment waarop ze de lens op je richten. Dat je denkt 'waaaaah' en volledig verstijft. Daar ga je als volgt mee om.

Laat het los. Probeer niet iets te maken, te projecteren, uit te stralen. Wees gewoon jezelf.

Adem diep in, en adem rustig uit. Dat laatste liefst zonder je schouders helemaal naar voren te laten zakken.

Kijk in dat zwarte gat en stel je voor dat je daar iets heel leuks of lekkers ziet. Je geliefde, een brownie, een tropisch eiland, dat lekkere ding uit de trein. Whatever works for you.

6. Ga achter de foto aan

Last but not least: vraag waar de foto's geplaatst gaan worden en of je een kopie kunt ontvangen. Wie weet komt er na al deze tips een super plaat uit waar je heel veel aan hebt.

Veel succes, en laat me vooral weten of deze tips jou helpen beter in beeld te komen!

Wil je dit soort artikelen onregelmatig in je inbox ontvangen? Neem dan een abonnement op mijn zie-mail. Dat kan met het formulier hieronder.

Stock schaadt je geloofwaardigheid

Als ik zeg 'stockfoto's' - wat denk jij dan?

Waterval.jpg

Serieus. Probeer het even. Stockfoto's - wat voor associaties heb je daarbij?

Misschien denk je aan een vriendelijk glimlachende man in een keurig blauw pak. Met hele witte tanden.

Een ontkiemend plantje. Concentrische cirkels in een prachtig meer. Een rij windmolens. Een waterval.

Een politiek correcte verzameling mensen (wit, geel, bruin, etc.) die enorm blij kijken terwijl ze een archiefmap doorgeven.

Misschien denk je aan iets heel anders. Maar hoe dan ook - jij weet wat goedkope stock is. Je herkent het uit duizenden. Het is namelijk niet echt

Als dat voor jou geldt, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor je de mensen die je website bezoeken. Je blogs lezen. Geabonneerd zijn op je nieuwsbrief. Als jij ze zo'n foto voorschotelt weten ze 'dit is nep'.

Komt dat je geloofwaardigheid ten goede? Nope. Niet meer doen dus. 

Keep Calm plaatje.jpg

Voel je nu een lichte paniek opkomen? Omdat je begrijpt dat beelden essentieel zijn om je verhaal te vertellen? Je identiteit neer te zetten? Je teksten en website er stukken aantrekkelijker uit te laten zien? En je geen idee hebt hoe je dan aan plaatjes moet komen?

Dat hoeft niet. De oplossing is eenvoudiger dan je misschien denkt. Het enige wat je nodig hebt is wat tijd, aandacht en een beetje creativiteit. Want wat ga je doen?

Je gaat zelf beelden regelen. Beelden die perfect passen bij jou en jouw bedrijf. Bij wie jij bent en wat je doet. En dat doe je als volgt.  

Het belangrijkste is om dicht bij jezelf te blijven. Heb je een grote verzameling vintage Barbies? Ben je gek op chocola? Heb je 100 paar hakken? Mediteer je 2x30 minuten per dag? Laat iets daarvan dan terugkomen in je beeldmateriaal.

Liefst door te illustreren waar jij mensen mee helpt. Wat jouw belofte is aan je klant. Bijvoorbeeld:

  • Een mediterende web designer kan een foto van een meditatiekussen of wierookstokjes gebruiken om te laten zien wat voor serene rust haar klanten wacht als ze hun website door haar laten bouwen.
  • Die honderd paar hakken? Fantastisch beeld voor een life coach die mensen helpt bij keuzestress.
  • Een trainer die gek is op chocolade kan met een foto van een lekker stuk extra puur uitbeelden hoe belangrijk het is om jezelf te belonen.
  • En die Barbie verzameling is goud waard voor elke dienstverlener - want daarmee kun je zo ongeveer alles uitbeelden wat je maar wilt.
c7b4775a451011e2ac5222000a1fbd4b_7.jpg

Hoe regel je nu die foto's?  Dat kun je natuurlijk uitbesteden aan een fotograaf. Je leest hier hoe je de juiste vindt en brieft.

Of je gaat zelf aan de slag. Want eenvoudige foto's kun je met een klein beetje kennis en kunde prima zelf maken. Bijvoorbeeld met je smartphone. Komt ook veel echter over. Ik leg uit hoe je dat aanpakt in dit artikel.

En hoe je begint met een beeldbank opbouwen kun je in dit filmpje zien. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

 

 

 

Hoe regel je een goed portret? - deel 2

Martin.jpg

Identiteit - check.

Eisen waaraan de foto's moeten voldoen - check.

Fotograaf - check.

Dankzij het vorige artikel weet je precies wat je te doen staat om een goed portret te regelen. Toch kunnen er in de praktijk nog wat dingen mis gaan. Om dat te voorkomen is het handig als je let op het volgende.

Claudia Rumondor.jpg

Zorg dat je voor een neutrale achtergrond gefotografeerd wordt. Dat mag ook best een vrolijke kleur zijn, maar wel graag egaal. Anders moet jij straks met de achtergrond om de aandacht van de kijker strijden.

Let er bij een gekleurde achtergrond op dat die bij je huidskleur past. Bepaalde kleuren groen kunnen verschrikkelijke dingen doen met je gezicht. Echt. Kijk dus uit met 'bosschage' portretten, tenzij de fotograaf echt weet wat hij doet (en foto's kan laten zien waarop het werkt).

Wil je je portret naadloos integreren in je website? Vraag de fotograaf dan om je te fotograferen voor een witte achtergrond - en om te zorgen dat er aan alle kanten een witrand om je heen zit. Dan kun je jezelf makkelijk uitknippen en bijvoorbeeld in een banner hangen. 

Word je buiten geportretteerd, bijvoorbeeld bij je bedrijf? Laat je dan niet in de volle zon zetten. Dat zorgt voor harde schaduwen in je gezicht - en bovendien ga je dan met je ogen knijpen. Niet ideaal.

Last but not least: zorg dat je minstens één foto laat maken waarop je recht in de lens kijkt en op vriendelijke wijze contact maakt met de toeschouwer. Waarom dat zo belangrijk is lees je hier

Entwerpen.jpg

Allemaal voor elkaar? Gefeliciteerd! Jij maakt binnenkort de blits met je nieuwe portret!

Nog geen fotograaf gevonden?  Waaraan je dit soort dingen met een goed gevoel kunt overlaten? Kijk of ik je misschien kan helpen

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

 

Hoe regel je een goed portret? - deel 1

Annet Struik.jpg

Je kunt er niet meer omheen: je moet nu echt eens een goed portret regelen. Een portret waarmee je voor de dag durft te komen. Dat niet vijf jaar oud is. Waarin je haarkleur klopt. Waarmee je je kunt vertonen op LinkedIn, Twitter en Facebook. En dat je maar al te graag opstuurt naar de media.

Goed plan. Maar hoe zorg je dat je leuk op de foto komt én dat je foto's krijgt waar je zakelijk iets mee kunt? Op de foto gaan is al zenuwslopend genoeg. Hoe weet je dat het geld dat je erin investeert ook wat op gaat leveren?

Ik begrijp je stress. Poseren maakt kwetsbaar. Naar buiten treden nog meer. Toch is het minder lastig en eng dan je misschien denkt.

Hieronder lees je welke stappen ik met mijn klanten doorloop om te zorgen dat ze puike beelden krijgen. En hoe jij dat dus ook kunt doen.

Stap 1: Begin met je identiteit. Dit is het allerbelangrijkste. Wie ben je en wat wil je laten zien? En wat betekent dat voor je kleding, de plek waar je je laat fotograferen, etc.? Als je dat goed op een rijtje hebt wordt de kans op aansprekend foto's die bij jou passen veel groter. Vind je het lastig om je identiteit te vertalen van concept naar beeld? Gebruik dan mijn BeeldenstormBlad om je daarbij te helpen. Je kunt het downloaden als je je aanmeldt voor mijn zie-mail

Else Boutkan.jpg

Stap 2: Vraag je af waarvoor je de foto's wilt gaan gebruiken en aan wat voor eisen ze daardoor moeten voldoen. Moeten ze liggend zijn of staand? Vierkant? Kleur of zwart/wit?

Wat voor resolutie heb je nodig? Wil je dat ze perfect passen bij je huisstijl? Dat ze zo gaaf zijn dat de media maar al te graag dat inverview plaatsen als ze je portret er gratis bij krijgen?

Stap 3: Kies een fotograaf die bij je past. Hoe je dat doet lees je hier. Die kun je dankzij je voorwerk bij de vorige twee stappen heel goed uitleggen wat je wilt en nodig hebt. En waarschijnlijk heeft hij of zij dan zelf ook nog stapels creatieve en praktische inbreng.

Geregeld? Mooi! Hopelijk heb je nu genoeg rust om uit te zien naar je portretsessie... En zo niet: in het volgende artikel leg ik uit waar je op kunt letten om te zorgen dat je echt foto's krijgt waar je wat aan hebt. 

Nog op zoek naar een fotograaf?  Eentje die al die dingen voor jou regelt zodat je er zelf niet aan hoeft te denken? Misschien kan ik je helpen. Kijk hier om daar achter te komen.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

"Investeren in goede foto's betaalt zich altijd terug" - een interview met Janneke van Heugten

Janneke.jpeg

De carrière van Janneke van Heugten liep van de persafdeling van Amnesty International in Australië tot de marketingafdeling bij Reed Business en NDC|VBK. En van de communicatieafdeling van Bouwfonds Hypotheken tot de redactievloer van Pour Vous Magazine.

In 2007 richtte ze het eerste PR bureau voor vrouwelijke ondernemers op met als doel om meer vrouwelijke ondernemers zichtbaar te maken in de media. Eind november 2008 ging haar initiatief VIDM.nl online. Haar kennis en ervaring deelt ze tegenwoordig door trainingen en workshops aan te bieden die leiden naar meer zichtbaarheid (in de media) voor vrouwelijke ondernemers.

VIDM.nl is opgezet om de zichtbaarheid van vrouwen in de media te verbeteren. Ken jij een deskundige vrouw die publiciteit verdient? Geef haar die kans door haar op VIDM.nl te wijzen.(foto: Anneke Hymmen)

'Als je het doet, doe het dan goed.' Dat is in één zin de filosofie van Janneke Van Heugten als het gaat om het benaderen van de pers. Niet verrassend dus dat ze aanraadt om te investeren in goed beeldmateriaal.En niet alleen voor PR-activiteiten:

'Je bent zelf het uithangbord van je bedrijf. Stel dat mensen je Googelen en dan een of andere kroegfoto van je vinden in plaats van een mooi professioneel portret. Dan concluderen ze al snel dat je jezelf niet serieus neemt. Met goede foto's laat je zien dat je het waard bent om serieus genomen te worden.'

Hoe zien goede portretfoto's eruit?

Janneke: 'Zorg in ieder geval voor foto's die aansluiten bij wie je bent en wat je doet. Als jij bijvoorbeeld een keurige makelaar bent gebruik dan niet een al te lollige foto. Realiseer je heel goed wat je uit wilt stralen'

Janneke adviseert voor voldoende variatie te zorgen. 'Als je de publiciteit wilt gaat opzoeken laat dan een aantal verschillende foto's maken, in verschillende kleding, voor verschillende achtergronden. De verschillende media hebben allemaal een eigen stijl en willen graag de mogelijkheid om een foto te kiezen die daarbij aansluit.

Hoe kom je aan die portretfoto's?

Niet iedereen heeft even goede ervaringen met portretfotografie. Veel mensen vinden het ook nog eens doodeng om op de foto te gaan. Hoe kom je dan toch aan goede foto's?

'Zoek een fotograaf waarbij je je op je gemak voelt. Stijl is natuurlijk belangrijk, maar een goede klik is essentieel. Ook niet onbelangrijk: probeer ervan te genieten als je foto's van jezelf laat maken. Laat het over je heen komen.

'De mooiste foto's zijn die foto's waarop je jezelf durft te zijn. Laat de controle los en laat de fotograaf zijn werk doen. En kies vooral een goede fotograaf. Je moet nooit de media benaderen met waardeloos beeldmateriaal. Dan kun je het beter niet doen.

Wat zijn veelgemaakte fouten?

'Veel mensen kiezen voor samenwerking met een bevriende (amateur)fotograaf waar ze even snel foto's laten maken voor een vriendenprijsje. Dat loop meestal niet goed af, omdat je dan niet meer kritisch kunt zijn op het resultaat en moet accepteren waar de fotograaf mee komt. Kies dus voor iemand waarmee je goede zakelijke afspraken kunt maken.'

'Ondernemers maken zich vaak zorgen om de kosten van een portretsessie. Ik aarzel zelf nooit om te investeren in goede foto's. Mijn eigen foto's hebben zich al meer dan 20 keer terugbetaald door alle gratis publiciteit die ze hebben gegenereerd. Zoek maar eens op wat het kost om te adverteren en vergelijk dat met de kosten van een fotoshoot. Dan zie je hoeveel zo'n investering je kan opleveren.'

Heb je nog een goede PR-tip voor ondernemers?

Veel mensen staren zich blind op landelijke media, aldus Janneke. 'Vergeet de regionale dagbladen niet. Vaak hebben zij juist geen budget voor goed beeldmateriaal. Als jij dat zelf kunt aanleveren vergroot je de kans op plaatsing enorm.

'Regionale bladen zijn ook een goede manier om ervaring op te doen met PR. Want ook hiervoor geldt: je moet vlieguren maken. Die kun je beter eerst regionaal maken, leren van je fouten, en vervolgens op de landelijke media af stappen.'

Maar ook hier geldt natuurlijk wat bij al je PR-activiteiten geldt: 'je moet wel een goed verhaal hebben. Als je niets te melden hebt zullen mooie foto's je ook niet helpen.'  

Heb je behoefte aan foto's voor je website, social media en andere PR-doeleinden? Kijk dan hier of ik je kan helpen. 

Je kunt me ook altijd een vraag stellen op twitter

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail