Stock schaadt je geloofwaardigheid
/Als ik zeg 'stockfoto's' - wat denk jij dan?
Serieus. Probeer het even. Stockfoto's - wat voor associaties heb je daarbij?
Misschien denk je aan een vriendelijk glimlachende man in een keurig blauw pak. Met hele witte tanden.
Een ontkiemend plantje. Concentrische cirkels in een prachtig meer. Een rij windmolens. Een waterval.
Een politiek correcte verzameling mensen (wit, geel, bruin, etc.) die enorm blij kijken terwijl ze een archiefmap doorgeven.
Misschien denk je aan iets heel anders. Maar hoe dan ook - jij weet wat goedkope stock is. Je herkent het uit duizenden. Het is namelijk niet echt.
Als dat voor jou geldt, dan geldt dat waarschijnlijk ook voor je de mensen die je website bezoeken. Je blogs lezen. Geabonneerd zijn op je nieuwsbrief. Als jij ze zo'n foto voorschotelt weten ze 'dit is nep'.
Komt dat je geloofwaardigheid ten goede? Nope. Niet meer doen dus.
Voel je nu een lichte paniek opkomen? Omdat je begrijpt dat beelden essentieel zijn om je verhaal te vertellen? Je identiteit neer te zetten? Je teksten en website er stukken aantrekkelijker uit te laten zien? En je geen idee hebt hoe je dan aan plaatjes moet komen?
Dat hoeft niet. De oplossing is eenvoudiger dan je misschien denkt. Het enige wat je nodig hebt is wat tijd, aandacht en een beetje creativiteit. Want wat ga je doen?
Je gaat zelf beelden regelen. Beelden die perfect passen bij jou en jouw bedrijf. Bij wie jij bent en wat je doet. En dat doe je als volgt.
Het belangrijkste is om dicht bij jezelf te blijven. Heb je een grote verzameling vintage Barbies? Ben je gek op chocola? Heb je 100 paar hakken? Mediteer je 2x30 minuten per dag? Laat iets daarvan dan terugkomen in je beeldmateriaal.
Liefst door te illustreren waar jij mensen mee helpt. Wat jouw belofte is aan je klant. Bijvoorbeeld:
- Een mediterende web designer kan een foto van een meditatiekussen of wierookstokjes gebruiken om te laten zien wat voor serene rust haar klanten wacht als ze hun website door haar laten bouwen.
- Die honderd paar hakken? Fantastisch beeld voor een life coach die mensen helpt bij keuzestress.
- Een trainer die gek is op chocolade kan met een foto van een lekker stuk extra puur uitbeelden hoe belangrijk het is om jezelf te belonen.
- En die Barbie verzameling is goud waard voor elke dienstverlener - want daarmee kun je zo ongeveer alles uitbeelden wat je maar wilt.
Hoe regel je nu die foto's? Dat kun je natuurlijk uitbesteden aan een fotograaf. Je leest hier hoe je de juiste vindt en brieft.
Of je gaat zelf aan de slag. Want eenvoudige foto's kun je met een klein beetje kennis en kunde prima zelf maken. Bijvoorbeeld met je smartphone. Komt ook veel echter over. Ik leg uit hoe je dat aanpakt in dit artikel.
En hoe je begint met een beeldbank opbouwen kun je in dit filmpje zien.
Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail!