"Investeren in goede foto's betaalt zich altijd terug" - een interview met Janneke van Heugten

Janneke.jpeg

De carrière van Janneke van Heugten liep van de persafdeling van Amnesty International in Australië tot de marketingafdeling bij Reed Business en NDC|VBK. En van de communicatieafdeling van Bouwfonds Hypotheken tot de redactievloer van Pour Vous Magazine.

In 2007 richtte ze het eerste PR bureau voor vrouwelijke ondernemers op met als doel om meer vrouwelijke ondernemers zichtbaar te maken in de media. Eind november 2008 ging haar initiatief VIDM.nl online. Haar kennis en ervaring deelt ze tegenwoordig door trainingen en workshops aan te bieden die leiden naar meer zichtbaarheid (in de media) voor vrouwelijke ondernemers.

VIDM.nl is opgezet om de zichtbaarheid van vrouwen in de media te verbeteren. Ken jij een deskundige vrouw die publiciteit verdient? Geef haar die kans door haar op VIDM.nl te wijzen.(foto: Anneke Hymmen)

'Als je het doet, doe het dan goed.' Dat is in één zin de filosofie van Janneke Van Heugten als het gaat om het benaderen van de pers. Niet verrassend dus dat ze aanraadt om te investeren in goed beeldmateriaal.En niet alleen voor PR-activiteiten:

'Je bent zelf het uithangbord van je bedrijf. Stel dat mensen je Googelen en dan een of andere kroegfoto van je vinden in plaats van een mooi professioneel portret. Dan concluderen ze al snel dat je jezelf niet serieus neemt. Met goede foto's laat je zien dat je het waard bent om serieus genomen te worden.'

Hoe zien goede portretfoto's eruit?

Janneke: 'Zorg in ieder geval voor foto's die aansluiten bij wie je bent en wat je doet. Als jij bijvoorbeeld een keurige makelaar bent gebruik dan niet een al te lollige foto. Realiseer je heel goed wat je uit wilt stralen'

Janneke adviseert voor voldoende variatie te zorgen. 'Als je de publiciteit wilt gaat opzoeken laat dan een aantal verschillende foto's maken, in verschillende kleding, voor verschillende achtergronden. De verschillende media hebben allemaal een eigen stijl en willen graag de mogelijkheid om een foto te kiezen die daarbij aansluit.

Hoe kom je aan die portretfoto's?

Niet iedereen heeft even goede ervaringen met portretfotografie. Veel mensen vinden het ook nog eens doodeng om op de foto te gaan. Hoe kom je dan toch aan goede foto's?

'Zoek een fotograaf waarbij je je op je gemak voelt. Stijl is natuurlijk belangrijk, maar een goede klik is essentieel. Ook niet onbelangrijk: probeer ervan te genieten als je foto's van jezelf laat maken. Laat het over je heen komen.

'De mooiste foto's zijn die foto's waarop je jezelf durft te zijn. Laat de controle los en laat de fotograaf zijn werk doen. En kies vooral een goede fotograaf. Je moet nooit de media benaderen met waardeloos beeldmateriaal. Dan kun je het beter niet doen.

Wat zijn veelgemaakte fouten?

'Veel mensen kiezen voor samenwerking met een bevriende (amateur)fotograaf waar ze even snel foto's laten maken voor een vriendenprijsje. Dat loop meestal niet goed af, omdat je dan niet meer kritisch kunt zijn op het resultaat en moet accepteren waar de fotograaf mee komt. Kies dus voor iemand waarmee je goede zakelijke afspraken kunt maken.'

'Ondernemers maken zich vaak zorgen om de kosten van een portretsessie. Ik aarzel zelf nooit om te investeren in goede foto's. Mijn eigen foto's hebben zich al meer dan 20 keer terugbetaald door alle gratis publiciteit die ze hebben gegenereerd. Zoek maar eens op wat het kost om te adverteren en vergelijk dat met de kosten van een fotoshoot. Dan zie je hoeveel zo'n investering je kan opleveren.'

Heb je nog een goede PR-tip voor ondernemers?

Veel mensen staren zich blind op landelijke media, aldus Janneke. 'Vergeet de regionale dagbladen niet. Vaak hebben zij juist geen budget voor goed beeldmateriaal. Als jij dat zelf kunt aanleveren vergroot je de kans op plaatsing enorm.

'Regionale bladen zijn ook een goede manier om ervaring op te doen met PR. Want ook hiervoor geldt: je moet vlieguren maken. Die kun je beter eerst regionaal maken, leren van je fouten, en vervolgens op de landelijke media af stappen.'

Maar ook hier geldt natuurlijk wat bij al je PR-activiteiten geldt: 'je moet wel een goed verhaal hebben. Als je niets te melden hebt zullen mooie foto's je ook niet helpen.'  

Heb je behoefte aan foto's voor je website, social media en andere PR-doeleinden? Kijk dan hier of ik je kan helpen. 

Je kunt me ook altijd een vraag stellen op twitter

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail