Waarom het goed voor je bedrijf is om te geven

146997556_429fb9d9e9_o.jpg

Waarom ga je ondernemen? Laten we eerlijk zijn - meestal is uit frustratie. Frustratie over hoe dingen zijn. 

Je ziet dat iets beter kan. Veel beter. Dat mogelijkheden onbenut blijven. Dat mensen slecht geholpen worden. Dat er waardeloze producten op de markt zijn.

Je kunt het niet langer aanzien, je moet er wat aan doen. Of het nu is door innovatie of verbetering van iets dat al bestaat - jij gaat het oplossen. Dat is je missie. Je gaat het veranderen. Impact hebben.

Dat is de eerste reden waarom het een briljant idee is om dingen weg te geven. Als jij alleen mensen helpt die je betalen beperk je je bereik enorm. Geef je gratis kennis of spullen weg? Dan kun je veel meer bereik en dus ook impact hebben. 

Maar er is meer.

Als je wilt geven moet je iets hebben om te delen. Of het nu een product is of waardevolle content - je moet aan de slag. Produceren. Creëren. Je kunt niet meer op je kantoor zitten bedenken hoe knap je wel niet bent terwijl je wacht op opdrachtgevers. Je moet leveren. 

Dat productieproces heeft een geweldig neveneffect: je wordt je nog beter bewust wat je allemaal kunt. Hoeveel waarde je kunt toevoegen. Erg goed voor je zelfvertrouwen en positionering. 

Pinterest Sokken.png

Het is ook een fantastische manier om ideeën die je hebt voor je bedrijf te testen. Wil je een nieuw product lanceren? Geef er een klein stukje van weg en kijk hoe het valt. Krijg je naast dankbare mensen, bereik en impact ook nog waardevolle feedback. 

Bovendien is geven verschrikkelijk leuk en bevredigend. Je maakt stapels mensen blij. Dat geeft enorm veel plezier en energie. Kan waanzinnig inspireren. 

En last but not least: als je het goed doet krijg je stapels free publicity. Mensen gaan rumoer maken op sociale media. Hun vrienden erbij halen. Erover schrijven. Misschien word je zelfs wel gebeld door de radio of TV om over je briljante weggever te vertellen. Je strooit zaadjes uit die heel veel op kunnen leveren. 

Impact, bereik, zelfvertrouwen, positionering, veilig uitproberen, stapels plezier en ook nog free publicity - wat wil een ondernemer nog meer? 

Eigenlijk nog maar één ding. Geld. Winst.

Ik hoor het je al denken: Leuk dat weggeven, maar krijg je dan geen mensen die misbruik maken van je gratis aanbod en je nooit ergens voor betalen? Willen mensen dan überhaupt nog betalen voor je diensten - train je ze niet om alles voor niets te willen hebben?

Wen er maar aan: als je veel geeft zullen er mensen zijn die daarvan profiteren. Is dat erg? Moet je die profiteurs je laten beperken in wat je geeft? Of moet je je daarbij neerleggen, en blij zijn met

  1. de mensen die je om wat voor reden dan ook niet kunnen betalen en die je toch een stukje kunt geven van wat je te bieden hebt
  2. de mensen die om je betaalde hulp zitten te springen en die je dankzij jouw vrijgevigheid weten te vinden?

Dat laatste natuurlijk. 

Blijft over de spannendste vraag rondom geven. Willen mensen je überhaupt nog betalen als je al veel waardevolle dingen gratis weggeeft?

Het antwoord is 'ja'. Dat willen ze. Graag zelfs. Als jij maar laat zien dat je verschrikkelijk goed bent in wat je doet. En dat laten blijken uit je gratis aanbod.

Ga mensen niet bedotten met gebakken lucht. Opgeklopte e-books waar eigenlijk niets in staat. Geef iets weg dat echt waarde toevoegt. 

Iedereen wordt blij van een goede dienstverlener of een briljant product dat ze helpt. Ben jij die ondernemer die dat te bieden heeft? Zorg dan als de donder dat mensen jou gaan vinden. Dat je impact gaat hebben. Dat je de wereld weer een stukje beter maakt. 

Ga geven. En geloof me, je zult meer ontvangen dan je ooit had durven dromen. 

Mijn eigen  'frustraties' en verbeterdrang hebben o.a. geresulteerd in het ontwikkelen van Anders Kijken, Synchroonkijken en de Super Selfie Cursus. In totaal heb ik duizenden mensen bereikt, geïnspireerd en dingen geleerd. Gratis. Maar niet voor niets: het heeft me ongelooflijk veel opgeleverd. 

Op 29 januari vertelde ik bij BNR Nieuwsradio heel kort iets over geven: 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail