Begin met mislukken

Er is één ding waarvan je zeker weet dat je het heel goed kunt. 


Mislukken. Falen. 

Dankzij mislukken heb je alles geleerd wat je nu weet en kunt.

Lopen. Fietsen. Dingen oppakken. Praten. Schrijven. Maken. De TV aanzetten.

Wat je wel en niet in je mond kunt stoppen. 

Wat als baby behoorlijk goed voor je werkte werkt nu nog steeds. 

Als je iets nieuws wilt leren, ontdekken of uitvinden gaat dat 100x sneller als je mag mislukken. 

Geef je jezelf al permissie om te falen? Mooi! Maar het kan nog beter. 

Je kunt ook slim mislukken. Dat heet tegenwoordig 'lean'.

Niet zomaar wat dingen uitproberen. Wel: beetje kader definiëren. Focussen. Zorgen voor relevante omstandigheden.

Stel bijvoorbeeld dat je een geniaal sokken-bij-elkaar-houd ding voor in de was hebt bedacht. Dan ga je dat waarschijnlijk niet testen in zee, maar in een wasmachine. Want dat is de plek waar je 'm uiteindelijk wilt gaan gebruiken. 

Wat nog 'leaner' is: jezelf niet de kans geven om nog een keer op dezelfde manier te mislukken. Maar je plan/ding/product meteen aanpassen. En dan weer opnieuw proberen. 

Heb je een belabberde foto gemaakt? Vraag je dan af waarom dat komt en doe maak de volgende foto op een andere manier. Bijvoorbeeld door je instellingen aan te passen.

Geef jezelf de kans om telkens op een nieuwe manier te mislukken - anders krijg je nooit nieuwe kennis. 

Want dat is zo fijn aan mislukken: het geeft je waardevolle informatie. Waardoor je weer anders en misschien nog wel beter kunt mislukken. 

Soms blijkt uit je mislukking dat je in de verkeerde richting zit te experimenteren. Dan heb je geen mislukking maar een ontdekking. Bijvoorbeeld als je sokken-bij-elkaar-houd ding perfect in staat blijkt leuke gaten-patronen te maken in spijkerbroeken. Of als je portret helemaal niet is geworden zoals de bedoeling was, maar wel waanzinnig gaaf op een manier die je nooit had kunnen bevroeden.

Dus waar je ook naar op zoek bent, de Heilige Graal, het perfecte portret, een malariamug-uitroeimiddel of een winstgevende strategie voor je bedrijf: begin met heel actief te doen waar je waanzinnig goed in bent

Mislukken. 

Uitvinders mislukken - denk aan Thomas Edison en Steve Jobs.

Kunstenaars mislukken - Leonarda da Vinci had een fresco-probleempje.

Schrijvers mislukken - Het Harry Potter manuscript werd honderden keren teruggestuurd.

Ondernemers mislukken - lees maar eens een biografie van Richard Branson.

Mislukken is essentieel voor vooruitgang. Ga je vooral nooit schamen omdat iets mislukt. Laat anderen maar lachen vanuit hun comfort zone: jij bent een held.
 
Iedereen die serieus iets probeert mislukt vaak en veel. En heeft daardoor uiteindelijk succes.

De beste tip die ik je kan geven om succesvol te mislukken? Zorg dat je er ongelooflijk veel plezier in hebt. Dat je van elke afwijzing, mislukt experiment of teruggestuurd manuscript gaat genieten. Al is het maar omdat je weer een stap hebt gezet - ook al is het misschien niet meteen in de goede richting. 

Ik wens je veel slimme mislukkingen en geweldige ontdekkingen!

En wil jij direct een begin maken met blijmoedig mislukken? Schrijf je dan in voor de Anders Kijken Zesdaagse

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail


De meest onderschatte functie van je smartphone camera

Wat moet je met de panorama functie op je smartphone?

Misschien leuk voor strandvakanties en kitscherige zonsondergangen, maar verder redelijk zinloos.

Toch?

Nope. De panoramafunctie is één van de meest onderschatte tools op je smartphone. Je kunt er geweldig veel leuke én nuttige dingen mee doen.

Waarom nuttig? Foto's in panoramaformaat zijn inmiddels onmisbaar op sociale media. Facebook en twitter willen bijvoorbeeld allebei dat je een brede foto bovenaan je profielpagina plaatst.

En wat dacht je van je website header? Yup. Panorama formaat.

Zoek dus die 'pano' functie op en ga aan de slag! Hieronder vind je een paar ideeën om je op weg te helpen.

Een panorama is een fantastische manier om te laten zien waar jouw bedrijf zit, wat je uitzicht is, of om je interieur te delen. 

Denk niet altijd in landschappen: ook abstracte panorama's zijn een optie (hierboven zie je het straatje voor mijn ingang - de stenen liggen recht maar zijn mooi vertekend door de panorama-opname).

Liever wat creatiever? Dan kun je experimenteren met het in stukjes hakken van mensen en dingen. Bijvoorbeeld door in een spiraal te bewegen, of iemand door het beeld te laten lopen. Zoals in dit panorama van mijn trappenhuis.

En natuurlijk is het gaaf om mooie natuuropnames of cityscapes te kunnen maken. Op vakantie, of gewoon tijdens je hardlooprondje langs de Kralingse Plas.

Begin voor geslaagde panorama foto's met deze tips:

  1. Start je panorama-opname in het lichtste stuk van je beeld - anders raakt dat overbelicht
  2. Houd je smartphone zo dicht mogelijk bij je lijf of zelfs ertegenaan, dat maakt het makkelijker om 'binnen de lijntjes te blijven'
  3. Experimenteer ook eens met een lager standpunt: ga door je knieën of zelfs op de grond liggen 

Wil je een middag lang live leren hoe je de beste foto's maakt met de camera die je altijd bij je hebt, je smartphone? Van de eerste smartphone fotografie docent in Nederland? Schrijf je dan in voor de workshop Beter Fotograferen met je Mobiel in Rotterdam. Op deze pagina zie je wanneer de eerstvolgende workshop is gepland en kun je je meteen aanmelden. 

Hoe breng je je belofte in beeld?

Beter Visueel Communiceren - deel 1 

Je hebt een belofte.

Je kunt iets betekenen, oplossen, of leveren.

Om mensen te vinden die op daarop zitten te wachten schrijf je nieuwsbrieven, artikelen, webteksten, etc. 

Dat heet marketing. Maar het is gewoon: 

‘vertellen waarom jouw aanbod een goed idee is voor een bepaalde groep mensen’. 

Bij dat vertellen is het handig om beeld te gebruiken. 

Beeldmateriaal helpt om aandacht te trekken, je boodschap te bekrachtigen en om te zorgen dat mensen die beter onthouden.

Op sociale media is beeld inmiddels onmisbaar als je wilt dat je updates gedeeld gaan worden. 

Goed. Dat wist je vast allang. Maar nu komt het probleem. 

Hoe vind je pakkende plaatjes voor bij je verhaal? 

Als je potten pindakaas verkoopt is het makkelijk. Gunstige plaatjes van potten, boterhammen met pindakaas, kinderen met kerngezonde koppies - de mogelijkheden liggen voor het oprapen. 

Maar wat als je iets abstracts verkoopt of vertelt? 

Hoe vertaal je begrippen als ‘moeilijk’, ‘verlies’, ‘eigen kracht’, ‘succes’, ‘data’ en ‘verbinding’ naar plaatjes? Wat moet je in godsnaam met 'onderzoek','participatiemaatschappij', 'resultaat' en 'winst'?

Niet over stressen. Het kan. Echt. Ik heb daar een methode voor ontwikkeld die ik je leer tijdens ‘Beeldles voor Bloggers’. En hieronder illustreer ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld wat stappen waarmee je direct aan de slag kunt.

Stap 1: Wat voor associaties kun je verzinnen bij het woord dat je wilt illustreren? Pak pen en papier, zet je timer op tien minuten en ga brainstormen. 

Aartjan van Erkel leert zijn klanten verleiden op internet. Wat voor beelden passen daarbij?

Ik denk bij ‘verleiden’ bijvoorbeeld aan:

  • flirten, versieren, seks
  • lekker eten, snoep
  • stroop en mieren, wespen en limonade, etc.
  • wortel en paard
  • ‘teasen’ -> een klein stukje van iets laten zien om iemand nieuwsgierig te maken

Stap 2: Ga filteren. Wat valt af omdat het niet bij jouw bedrijf/brand/verhaal past?

Aartjan zit in de zakelijke dienstverlening. Dus seks valt meteen af - en plaatjes van vette happen zijn ook niet ideaal, omdat ze voor sommige mensen onbewust een negatieve associatie hebben. 

Stap 3: Maak het jezelf gemakkelijk: kies een associatie die je heel makkelijk kunt realiseren, of dat nu is door ‘m zelf te maken of door een bestaand beeld te zoeken en gebruiken.

Aartjan kan vast makkelijk foto’s van wortels of mieren en stroop vinden. En foto’s die ‘teasen’ illustreren zonder plat te worden zijn eenvoudig zelf te maken. Denk aan een gedeeltelijk afgedekt beeld, een half opengescheurd cadeau, etc. 

Stap 4: Regel je beeld.

Hoe je dat doet vertel ik je in het volgende artikel.

Wil je daar niet op wachten? Lees dan 'Supersnelle beelden voor mensen zonder tijd'.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Waarom het goed voor je bedrijf is om te geven

146997556_429fb9d9e9_o.jpg

Waarom ga je ondernemen? Laten we eerlijk zijn - meestal is uit frustratie. Frustratie over hoe dingen zijn. 

Je ziet dat iets beter kan. Veel beter. Dat mogelijkheden onbenut blijven. Dat mensen slecht geholpen worden. Dat er waardeloze producten op de markt zijn.

Je kunt het niet langer aanzien, je moet er wat aan doen. Of het nu is door innovatie of verbetering van iets dat al bestaat - jij gaat het oplossen. Dat is je missie. Je gaat het veranderen. Impact hebben.

Dat is de eerste reden waarom het een briljant idee is om dingen weg te geven. Als jij alleen mensen helpt die je betalen beperk je je bereik enorm. Geef je gratis kennis of spullen weg? Dan kun je veel meer bereik en dus ook impact hebben. 

Maar er is meer.

Als je wilt geven moet je iets hebben om te delen. Of het nu een product is of waardevolle content - je moet aan de slag. Produceren. Creëren. Je kunt niet meer op je kantoor zitten bedenken hoe knap je wel niet bent terwijl je wacht op opdrachtgevers. Je moet leveren. 

Dat productieproces heeft een geweldig neveneffect: je wordt je nog beter bewust wat je allemaal kunt. Hoeveel waarde je kunt toevoegen. Erg goed voor je zelfvertrouwen en positionering. 

Pinterest Sokken.png

Het is ook een fantastische manier om ideeën die je hebt voor je bedrijf te testen. Wil je een nieuw product lanceren? Geef er een klein stukje van weg en kijk hoe het valt. Krijg je naast dankbare mensen, bereik en impact ook nog waardevolle feedback. 

Bovendien is geven verschrikkelijk leuk en bevredigend. Je maakt stapels mensen blij. Dat geeft enorm veel plezier en energie. Kan waanzinnig inspireren. 

En last but not least: als je het goed doet krijg je stapels free publicity. Mensen gaan rumoer maken op sociale media. Hun vrienden erbij halen. Erover schrijven. Misschien word je zelfs wel gebeld door de radio of TV om over je briljante weggever te vertellen. Je strooit zaadjes uit die heel veel op kunnen leveren. 

Impact, bereik, zelfvertrouwen, positionering, veilig uitproberen, stapels plezier en ook nog free publicity - wat wil een ondernemer nog meer? 

Eigenlijk nog maar één ding. Geld. Winst.

Ik hoor het je al denken: Leuk dat weggeven, maar krijg je dan geen mensen die misbruik maken van je gratis aanbod en je nooit ergens voor betalen? Willen mensen dan überhaupt nog betalen voor je diensten - train je ze niet om alles voor niets te willen hebben?

Wen er maar aan: als je veel geeft zullen er mensen zijn die daarvan profiteren. Is dat erg? Moet je die profiteurs je laten beperken in wat je geeft? Of moet je je daarbij neerleggen, en blij zijn met

  1. de mensen die je om wat voor reden dan ook niet kunnen betalen en die je toch een stukje kunt geven van wat je te bieden hebt
  2. de mensen die om je betaalde hulp zitten te springen en die je dankzij jouw vrijgevigheid weten te vinden?

Dat laatste natuurlijk. 

Blijft over de spannendste vraag rondom geven. Willen mensen je überhaupt nog betalen als je al veel waardevolle dingen gratis weggeeft?

Het antwoord is 'ja'. Dat willen ze. Graag zelfs. Als jij maar laat zien dat je verschrikkelijk goed bent in wat je doet. En dat laten blijken uit je gratis aanbod.

Ga mensen niet bedotten met gebakken lucht. Opgeklopte e-books waar eigenlijk niets in staat. Geef iets weg dat echt waarde toevoegt. 

Iedereen wordt blij van een goede dienstverlener of een briljant product dat ze helpt. Ben jij die ondernemer die dat te bieden heeft? Zorg dan als de donder dat mensen jou gaan vinden. Dat je impact gaat hebben. Dat je de wereld weer een stukje beter maakt. 

Ga geven. En geloof me, je zult meer ontvangen dan je ooit had durven dromen. 

Mijn eigen  'frustraties' en verbeterdrang hebben o.a. geresulteerd in het ontwikkelen van Anders Kijken, Synchroonkijken en de Super Selfie Cursus. In totaal heb ik duizenden mensen bereikt, geïnspireerd en dingen geleerd. Gratis. Maar niet voor niets: het heeft me ongelooflijk veel opgeleverd. 

Op 29 januari vertelde ik bij BNR Nieuwsradio heel kort iets over geven: 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Hoe zorg je dat je plogs fijn kijken?

Ploggen is een fotoverhaal vertellen over je dag. Een soort stripverhaal-in-foto's. Maar dan anders.

Ploggen is een fotoverhaal vertellen over je dag. Een soort stripverhaal-in-foto's. Maar dan anders.

Hoe maak je zo'n fotoverhaal nu visueel aantrekkelijk?

Leuke foto's helpen natuurlijk, maar daar zeg ik elders al meer over. Waar ik het hier over wil hebben is het grotere geheel. 

Pagina's met veel foto's worden al snel een zooitje ongeregeld. En dat is vermoeiend om naar te kijken. Af en toe een beetje chaos is prima, maar als je wilt dat mensen regelmatig terugkomen op je plog zorg dan dat ze zich prettig voelen. Dat er een aangenaam voel van herkenning ontstaat zodra ze weer op je plog kijken. 

Wees dus lief voor je blogbezoeker en zorg voor consistentie. 

Er zijn heel veel manieren om dat te doen. Hier zijn wat eerste suggesties.

1. Beperk je tot één oriëntatie: liggend, staand of vierkant

photo 2-8.JPG

Als al je foto's dezelfde oriëntatie hebben krijg je een veel rustiger beeld. En weten mensen precies wat ze kunnen verwachten. 

Vind je alleen liggend of staand te beperkend omdat je zowel flatgebouwen als treinen wilt kunnen fotograferen? Ga dan voor het relatief neutrale vierkant.

2. Gebruik altijd hetzelfde formaat

Dit is het soort consistentie waar zowel jij als de kijker blij van worden. Want jij weet precies wat voor formaat je foto's moeten hebben. En je lezer krijgt weer de gewenste rust, reinheid en regelmaat. 

Wil je niet met vaste oriëntatie werken? Kies dan een vast formaat voor de langste zijde. En houd je daaraan.

3. Zorg dat er een goed ritme zit in de beeld-tekst verhouding op je plog

Over sommige foto's wil je misschien meer zeggen dan anderen en dat is prima. Maar probeer het verschil tussen de hoeveelheid tekst onder of bij je foto niet teveel te laten variëren. Dus niet een foto met één regel en dan weer een foto met een heel essay eronder. 

Dat kan overigens wel als je je beperkt tot één foto per dag. Sowieso maak je het jezelf dan een stuk makkelijker. Maar gebruik je meerdere foto's probeer dan voor enige regelmaat te zorgen in de hoeveelheid tekst per foto op de pagina.

4. Beperk jezelf tot één of twee filters voor je foto's

photo 1-11.JPG

Een geweldige creatieve beperking. Ideaal als je weinig tijd hebt maar toch op zoek bent naar een herkenbare en consistente stijl. Telkens hetzelfde filter gebruiken. Kleur of zwart-wit maakt niet uit, als het maar bij je past. 

5. Kill your darlings

Heel leuk als je 20 foto's hebt gemaakt op een dag. Maar willen mensen die echt allemaal zien? Wees selectief - dan houdt je het hanteerbaar voor jezelf én je bezoekers. 

Krijg je het nu al helemaal benauwd omdat je denkt dat jouw plog niet in een keurslijf past? Probeer het eens een paar dagen uit. Beperkingen kunnen enorm creatief maken.  In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Zijn #selfies de laatste uitwassen van het ik-tijdperk?

131217-Selfies-480x675.jpg

Het is makkelijk om neerbuigend te doen over de #selfie. Om al die zelfportretten waar je op het web over struikelt te zien als sneue uitwas van het ik-tijdperk. Zoals op deze Loesje-poster. 

Dat kan. Mokken is altijd een optie.

Ik zie het anders.

Een #selfie is een foto van jezelf. Gemaakt met je smartphone. Check. 

Maar wat is het nog meer? 

VanGogh.jpg

 

Een #selfie beantwoordt vragen. Belangrijke vragen. Net als een oldskool zelfportret. 

Wie ben ik? 

Hoe zie ik eruit op de foto? 

Hoe verhoud ik me tot de rest van de wereld?

Hoe reageren anderen op mijn beeltenis?

LeeFriedlander selfie.jpg

Een #selfie is een middel.

Om indruk te maken.

Om ervaringen te delen.

Om te positioneren.

Om te verleiden. 

Om te experimenteren.

Selfnie Friedlander.jpg

Een #selfie communiceert. 

Net kunst eigenlijk. 

En al die #selfies bij elkaar vormen ook nog eens een fantastisch historisch document. Over hoe we onszelf zien - en willen laten zien. Over wat we willen delen - en natuurlijk ook over wat we willen verstoppen. 

Een #selfie is wat jij ervan maakt. 

De onderste twee foto's zijn #selfies-avant-la-lettre van fotograaf Lee Friedlander uit zijn geweldige boek 'Self Portrait'. Essential reading voor elke serieuze #selfie-maker.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail