Drie tips tegen fotografische sleur

Weer zo'n schitterende zonsondergang....zucht...

Weer zo'n schitterende zonsondergang....zucht...

Wil jij creatiever leren fotograferen met je smartphone? Kom dan naar de workshop Smartphone fotografie voor gevorderden in Rotterdam. Je leest er hier meer over. 


Heb jij het gevoel dat je jezelf begint te herhalen?

Dat je telkens hetzelfde soort dingen fotografeert, op dezelfde manier?

Best goed en leuk, en altijd likes enzo. Maar toch. De rek is er een beetje uit. 

Geneer je niet. 

Elke fotograaf komt bereikt na enige tijd een plateau.

Je kunt dingen. Je hebt een zekere mate van comfort. Je weet wat je moet doen om een resultaat te krijgen waar je tevreden over kunt zijn. 

Maar tevreden blijft niet eindeloos leuk.

Hoe kom je uit je eigen fotografische bubbel? 

Drie suggesties:

1. Fotografeer met je ogen dicht.

Heel erg de moeite waard. Voor mooie mislukkingen. En ook om te gaan zien wat je nooit doet, mag, durft. 

Hoe doe je dat? 

Met een spiegelreflex of andere camera met een knop erop kun je hipshots gaan maken. Camera van tevoren instellen op juiste belichting en diafragma (of gewoon, lekker makkelijk, op de P/automaat stand). 

Gaan wandelen zonder lensdop en regelmatig een afdruk maken. Lekker vaak. En dan na een half uur eens kijken wat voor schitterende ongelukken je hebt gemaakt. 

Fotografeer je met een smartphone? Ga dan woest in het wild fotograferen. Kijk niet meer naar je scherm als je fotografeert. Gebruik de volumeknopjes om af te drukken, dan heb je ook geen excuus om te spieken. Experimenteer met verschillende hoogtes en richtingen. En ook hier: kijk vervolgens naar je foto's. Wat zou je nooit zelf zo gefotografeerd hebben, maar vind je super gaaf? 

Houd dat vast en gebruik het in je spel. 

2. Wordt een cliché-jager

Soms zit je vast doordat je nogal streng voor jezelf bent. Bijvoorbeeld doordat je bij elke foto die je zou kunnen maken denkt 'dit is al 1.000 keer gedaan'. 

Daar is een geweldig tegengif voor. Jezelf juist dwingen om cliché-foto's te maken.

Die standaard zonsondergang.

Het Instagram-waardige bord met eten.

De man met de hoed op de zebra. In zwart-wit. 

Maak een lijstje van alle cliché's die jij probeert te vermijden en werk ze vervolgens één voor één af.

Dan merk je dat die clichés een stuk interessanter en leerzamer kunnen zijn dan je denkt. En kun je vanzelf zien hoe je juist binnen die beperking vrijheid om te fotograferen kunt vinden. 

3. Zoek de tegenstelling op

Maak je normaal heel veel foto's van schattige dieren? Richt je camera dan eens op enge insecten. 

Zijn je beelden heel mooi licht, in balans en leeg? Dwing jezelf dan om alleen nog maar beeldvullende foto's te maken zonder duidelijk hoofdonderwerp. 

Ben je erg goed in rauwe urban fotografie? Probeer dan eens een dagje lifestyle-achtige foto's met een hoog feel-good gehalte te maken. 

Bij al deze reset-opties geldt: maak er vooral een spel van. Experimenteer, geniet, probeer uit. Durf te ontdekken. Dan kom je snel uit je fotografische sleur en kun je weer blij op weg naar het volgende plateau. 


Wil jij leren hoe je topfoto's maakt met je smartphone? 

Meld je dan aan voor de online cursus Super Smartphone Fotografie - of kom naar de workshop Beter Fotograferen met je Mobiel in Rotterdam. 

 

Plaatjes kijken met Else - 4

Dit is deel vier van een serie van vijf blogs waarin we naar Zomerse plaatjes kijken met een open, nieuwsgierige blik. (Vorige aflevering gemist? klik hier). 

Daarin werd ons zomerse geluk doorbroken door schoorstenen. Tijd voor wat meer afstand tot de idylle.

We gaan vandaag de lucht in met Jennie Odell. 

Kijk je mee?

Wat zie je hier?

Als je oppervlakkig kijkt: blauwe puzzelstukjes die gegroepeerd zijn in een cirkel. 

Het kijkt best prettig - en het maakt ook nieuwsgierig.

Want wat voor rare puzzelstukjes zijn het eigenlijk?

Sommige zijn rond en organisch, andere rechthoekig met raster. En in sommige plaatjes zie je andere plaatjes. Zoals - daar zijn ze weer - palmbomen. 

Waar kijken we naar?

Naar zwembaden van over de hele wereld. 

We zijn hier geen toeschouwer meer die deel kan zijn van het verhaal, die zo de zee of het zwembad in kan stappen zoals bij Hockney of Vitali.

We zien de zomer vanuit de ruimte. 

Jennie Odell maakt briljante kunstwerken van Google Earth.

Ze knipt soortgelijke vormen en objecten uit en brengt ze bij elkaar in prachtige collages. 

Dat levert niet alleen fantastische beelden op. 

Ze laat ons Anders Kijken naar de aarde - en naar onszelf als mensheid - door slim te selecteren en groeperen. 

De afstand en abstractie maken het makkelijk om onze zwembaden en onze wereld met andere ogen te zien.

Odell gebruikt bestaand materiaal om geweldig nieuw werk te maken. Het heeft haar (terecht) veel bekendheid en succes opgeleverd. Inmiddels heeft ze zelfs in opdracht van Google een gebouw mogen versieren met haar kunst. 

En er is niets mis met het jatten of jutten van beeldmateriaal.  

Als je het maar slim doet en er iets nieuws van maakt dat het origineel overstijgt. 

Ook daarmee, met slim jatten en jutten, gaan we aan de slag bij Anders Kijken in de Zomer

We starten morgen al!

En ben je nieuwsgierig naar de volgende aflevering van Plaatjes kijken met Else? Nog heel even geduld...die volgt morgen!

Plaatjes kijken met Else - 3

Op onze reis langs zomerse gemeenplaatsen verkassen we vandaag van de jaren '70 naar de 21ste eeuw.

We verlaten de zomers idylle van zon, zee, strand en eindeloos geluk. (Heb je dat geluk gemist? Klik dan hier.)

Kijk maar mee naar deze foto uit 2014 van Massimo Vitali. 

Is dit het Italië dat je twee dagen geleden werd beloofd?

Niet bepaald. 

Net als bij Hockney is het water hier onheilspellend stil. 

We hebben dezelfde thema's van zon, zomer en water. 

Maar de uitwerking is totaal anders. 

De sfeer is drukkend.
Het is heet.
Benauwd.

De deprimerende energiecentrale achterin beeld draagt daaraan bij - en verstoort het beeld van wat anders een onschuldige zomerzon vakantie had kunnen zijn. 

Het wringt. 

Ook Vitali speelt hier slim met onze verwachtingen, door ze te contrasteren met een deel van de realiteit dat we liever niet in beeld brengen.

Dat we meestal weg proberen te fotograferen. 

Als fotograaf kun je natuurlijk heerlijke plaatjes maken.

Zonovergoten stranden, palmbomen, zonsondergangen...

Maar als je kunt ook dingen tegen elkaar aan laten schuren. Het allemaal wat minder comfortable maken voor de kijker. 

Foto's maken die mensen aan het denken zetten. Of in ieder geval dwingen om beter te kijken. 

Hoe je dat doet leer je tijdens Anders Kijken in de Zomer

We starten op 3 juni a.s. Inschrijven?

En ben je nieuwsgierig naar de volgende aflevering van Plaatjes kijken met Else? Klik dan op de link hieronder!

Plaatjes kijken met Else - deel 2

Gisteren waren we in Italië met een prachtige vintage poster (eerste aflevering gemist? klik dan hier). 

Vandaag verhuizen we naar Californië, via een schilderij van David Hockney. 

Geen mooie lijnen. Geen strand. Geen bootjes.

Wat zie je wel? 

Een plons. 

Heel zomers. Maar hier heel gek. 

De poster van gisteren zat vol kleur, beweging en energie. 

Bij Hockney is alles flets - en de beweging is bevroren.

Zelfs de rimpelingen in het zwembad zijn weggelaten.

Er is, in tegenstelling tot gisteren, ook nauwelijks diepte.

Zeker, we hebben de duikplank die diagonaal het beeld in steekt. Maar als er geen stoel met schaduw op die roze streep in het midden had gestaan had je dat deel eerder als muur gezien dan als oppervlak. 

Gisteren werd je naar Italië gelokt, waar reuring is. En schoonheid. 

Bij het beeld van vandaag vraag je je af waar iedereen gebleven is. 

Het is heet. Droog. En stil. 

Toch doet Hockney in zekere zin hetzelfde als de poster van gisteren.

Ook hij maakt dat we iets willen. Maar niet door ons het beeld in te lokken.

Hij doet het door weg te laten. 

Hij schildert afwezigheid en maakt dat wij meer willen weten.

Wie is in het water gesprongen? 

En wie kijkt toe?

Goede beelden, of het nu schilderijen, advertenties, of foto's zijn, spelen een slim spel met je verwachtingen. 

Ze slaan haakjes in je hersenen door dingen te tonen die je (her)kent. En die dingen heel knap in één beeld te combineren.

Over dit schilderij, wat Hockney hier doet en hoe jij dat kunt gebruiken als fotograaf - valt nog veel meer te zeggen. 

Dat doe ik tijdens Anders Kijken in de Zomer

Een zomercursus in kijken en fotograferen.

We starten op 3 juni a.s. 

Leuk? 

En ben je nieuwsgierig naar de volgende aflevering van Plaatjes kijken met Else? Klik dan op de link hieronder!

Plaatjes kijken met Else - deel 1

Nee, dit is geen Rorschach test.

Je hoeft niet naar plaatjes van vlekken te kijken.

Om vervolgens je neiging daar foute dingen in te zien, afhankelijk van je inborst,te onderdrukken of vrijelijk te uiten. 

Ik wil gewoon dat je even meekijkt. 

Naar deze poster. Wat zie je?

Een aanmoediging om naar Italië te komen.

(Alsof iemand die nodig heeft.)

Klopt. 

Maar er is meer te zien. 

Zomerse kleuren. 
Zee en strand. 
Een heerlijk in de wind wapperend gewaad. 

Beeldrijm.

Prachtige lijnen. 

Je ziet ze terug in ons strandmodel. 
In het gele gewaad. 
De uitgestrekte arm en hand. 

Maar ook in de fijn dieptegevende diagonaal van strand en hotels. 

Die lijn leidt ons oog van de aantrekkelijke voorgrond de diepte in, richting zee, strand, blauwe lucht. 

Richting zomer. 

Richting waar we willen zijn.

Je weet het al als je eerder deze maand meedeed aan Anders Kijken naar Kunst. 

Plaatjes kijken kan een geweldige bezigheid zijn. Minstens zo leuk en nuttig als plaatjes maken

En deze zomer gaan we dat combineren. 

Tijdens Anders Kijken in de Zomer

Van juni tot september Anders Kijken en fotograferen.

Waar je ook bent.

Thuis. Op vakantie. Zwoegend op je werk. Of heerlijk op je bootje, in je tuin, aan zee of andere fijne verblijfplaats.

Elke week een frisse nieuwe les en opdrachten, geïnspireerd op zomerse posters, schilderijen en andere plaatjes. Een uitnodiging om te gaan kijken, ontdekken en fotograferen.

We starten op 3 juni a.s. 

Leuk? 

En ben je nieuwsgierig naar de volgende aflevering van Plaatjes kijken met Else? Klik dan op de link hieronder!

Dingen die mensen willen weten

Naar aanleiding van mijn eerdere blogs over Snapseed ontving ik nogal wat vragen.

Misschien dat jij die ook hebt. Lees dan vooral verder!

Vraag 1 - Is er ook een PC/Laptop/Mac versie van Snapseed?

Nee. Tot groot verdriet van alle Snapseed fans. Vooralsnog kun je Snapseed alleen op je Android of Windows smartphone of tablet gebruiken. (Er waart nog een oude versie van Snapseed rond voor de Mac, maar die wordt niet meer geupdate). 

Bonus voor de Mac gebruikers: als je een iPad hebt kun je je Snapseed foto's heel snel en makkelijk Airdroppen vanaf je smartphone zodat je er zonder ingewikkeld gedoe snel op een groter scherm mee kunt werken. Nifty!

Vraag 2 - Is mijn smartphone scherm niet veel te klein om foto's op te kunnen bewerken?

Zeker als je bijvoorbeeld een iPhone 5 of ouder hebt kun je je afvragen in hoeverre het überhaupt zin heeft om foto's te bewerken op zo'n klein schermpje. Je ziet toch nauwelijks wat je doet?

Ook daaraan hebben de behoorlijk briljante makers van Snapseed gedacht (in tegenstelling tot de makers van de meeste andere bewerkings app). 

Je kunt tijdens de meeste bewerkingen inzoomen op je foto zodat je precies kunt zien wat je doet. Jeuj! 

Vraag 3 - Kun je je originele foto behouden als je met Snapseed aan de slag gaat?

Ja! Dat is een van de vele fijne features. Je kunt je bewerkingen als kopie opslaan dus je origineel blijft altijd geheel maagdelijk en ongeschonden.

Vraag 4 - Maakt Snapseed mijn foto's kleiner? 

Goede vraag - een euvel van veel nabewerkings apps, dat ze stiekem een grote fotokrimpmachine zijn.

Maar Snapseed doet het NIET. Je foto's blijven zoals ze waren - tenzij ze zo groot zijn dat je device ze niet kan processen. In dat geval worden ze aangepast naar het maximaal mogelijke formaat. 

Vraag 5 - Ik heb een hekel aan filters enzo. Is die Snapseed cursus dan toch nuttig? 

Ja. En dat zeg ik niet om zo snel mogelijk miljonair te worden en met dolfijnen te gaan zwemmen. Of ik dat laatste durf weet ik eigenlijk niet eens - maar het klinkt wel aanlokkelijk en verfrissend. 

Waarom dan meedoen als je niet van de filters bent?

Met Snapseed kun je je foto's een fantastische 'finish' geven zonder er allerlei filters op los te laten. Zelf gebruik ik meestal maar een paar tools uit de enorme Snapseed toolkit. Maar die zijn genoeg om mijn foto's er stukken sprankelender uit te laten zien. Het zijn dezelfde tools die ik als professioneel fotograaf gebruikte in Lightroom en Photoshop. 

Je hoeft dus niet bang te zijn voor edelkitsch. Tijdens de cursus leer je welke tools waarvoor werken en - minstens zo belangrijk - in welke volgorde je ze moet toepassen. 

Vraag 6 - Kan ik ook RAW foto's die ik met bijvoorbeeld een spiegelreflex heb gemaakt bewerken in Snapseed? 

Ja. Dat kan. Maar er is wel een beperking. Je tablet of smartphone moet die foto's namelijk wel kunnen openen. 

Mijn Nikon D800 maakt foto's van 32MB. Die hoef ik niet op mijn iPad te proberen te openen. 

In hoeverre je RAW foto's kunt bewerken hangt dus af van het bestandsformaat waarin jouw camera ze opslaat en het werkgeheugen van je tablet of smartphone. 

Vraag 7 - Kan ik ook meerdere foto's tegelijk bewerken?

Nee. Die optie heeft Snapseed niet. Je moet foto's altijd één voor één bewerken dus als je 300 foto's van de bruiloft van je nicht die je bij net iets te slecht licht hebt genomen opfrissen dan is het niet de handigste keus. 

Je hebt wel de optie om je bewerkingen op te slaan als een soort macro (bij Snapseed heet dat een 'look'). Zo kun je meerdere foto's dezelfde finish geven. Erg handig bij kleinere volumes. 

Heb jij een vraag over Snapseed die je hierboven niet beantwoord ziet? 

Mail 'm dan vooral naar snapseed@elsekramer.nl. 

En wil je weten wat Snapseed voor jouw foto's kan betekenen? Stuur er dan één in voor de make-over - je leest hieronder hoe dat werkt. 

Zijn al je vragen beantwoord en je dromen waar geworden? In ieder geval wat betreft snelle nabewerking op je smartphone?

Meld je dan nu meteen aan voor de cursus Snapseed Samengevat.

IMG_1305.PNG