Ik hou van groots en meeslepend

Ik hou van snel. 
Groots. 
Meeslepend.

Niet jarenlang geduldig pielen. Nee, lekker meteen resultaat. Impact. 

Maar zo werkt het niet als je iets wilt leren. 

Zeker niet als je het GOED wilt leren. 

Daar is meer voor nodig. 

Volgens sommige mensen heet dat 'geduld'. Dat heb ik helaas niet in overvloed. Daarom heb ik een andere oplossing. 

Mijn geheim?

Kleine coole stapjes. 
 

Als ik terugkijk op de afgelopen jaren is het waanzinnig hoeveel ik heb bereikt. 

Meer dan vierduizend mensen deden al mee aan de Anders Kijken zesdaagse.

Voor Synchroonkijken meldden er zich nog eens meer dan 3500.

Duizelingwekkende getallen.
 
Ik bracht Fotogeluk en leerde mensen Fotoliegen
Stond ineens met mijn kop in de krant. Was op de radio. Op TV.

Ik doe tegenwoordig hele leuke dingen voor hele leuke klanten. 
Word ongelooflijk blij van mijn werk - en kan er ook nog goed van leven.

Hoe heb ik dat nou voor elkaar gekregen? Ging dat groots en meeslepend? 

Ik zou heel graag 'ja' zeggen. Soms was het ook zo.

Maar dan meestal doordat ik veel te krappe deadlines stelde. Of doordat ik volledig verrast en overrompeld werd door de belangstelling. 

Niks groots en meeslepends dus.

Wat is de basis van al die dingen die ik bereikt heb?

Kleine coole stapjes. 

Zaaien. Bouwen. 

Een artikel. 
Nog een artikel. 
En voor je het weet heb je een heel blog volgeschreven.

Een video.
Nog een video.
En voor je het weet heb je een videobibliotheek

Een eng ding doen.
Nog meer enge dingen doen.
En voor je het weet zijn die enge dingen heel gewoon.

Kleine coole stapjes. 

Maar daarbij is één ding heel belangrijk. 

Die kleine stapjes moeten zo leuk/spannend/sexy zijn dat je ze wel zet. 


Dingen in kleine(re) stapjes opdelen is niet genoeg. 

Wil je grootse en meeslepende dingen voor elkaar krijgen?

Zet dan kleine coole stapjes. 

Zodat elke stapje genieten is. En je voor je het doorhebt geweldige dingen hebt gedaan. 

Net zoals ik. Want ik moet me nog steeds af en toe in de arm knijpen. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Visuele marketing - je kunt niet meer zonder

Als je online onderneemt is het je vast niet ontgaan.

Je hebt steeds meer - en steeds vaker - beeldmateriaal nodig. 

De visuele revolutie - de verschuiving in communicatie van woorden naar beelden - heeft voor je online marketing grote gevolgen. 

Een blog zonder foto, een status-update zonder plaatje of video - het trekt nauwelijks nog de aandacht. 

Conversie op Facebook is tot 94% hoger als je foto's of video's inzet. Bovendien worden beelden 60.000 keer sneller door ons brein verwerkt dan woorden. 

Met online content zonder beeldmateriaal maak je het jezelf moeilijk. Heel erg moeilijk.

De kans dat je het gaat winnen van concurrenten - laat staan katten - is dan heel erg klein. 

Je snapt het.

photo 71.JPG

Visuals moeten een essentieel onderdeel zijn van je marketing-mix. 

Hoe zorg je nu dat je niet een halve werkweek kwijt bent aan het vinden van passend beeldmateriaal?

Als je mijn nieuwsbrieven al langer leest dan weet je wat mijn advies is: ga ze zoveel mogelijk zelf maken. 

Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar zorgt er ook nog eens voor dat je beeldmaterieel eigen en authentiek is. Dat het past bij jouw merk. 

Natuurlijk kun je dat niet van de ene op de andere dag succesvol doen. Dat kost kennis. En tijd. En oefening. 

Om je daarbij een beetje op weg te helpen heb ik een aantal video's voor je op een rij gezet waarin ik je meer vertel over slim beeldgebruik voor je bedrijf:

1. Waarom zonodig plaatjes? Ik heb toch een goede tekst?

2. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 1

3. Welk plaatje past bij mijn blog? - deel 2

4. Wat als je geen tijd hebt om plaatjes te regelen? 

5. Hoe bouw je een beeldbank op? 

Deze video's leggen stap voor stap uit hoe je beeldmateriaal voor je kunt laten werken. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Scherpte-diepte creëren met je Smartphone? Kan dat???

Ja, dat kan! En het is erg leuk. In het filmpje hieronder leg ik uit hoe je dat doet.

Als je een 'normale' foto maakt met je smartphone is meestal alles (ongeveer) scherp.

Veel mensen denken daarom dat je geen kleine scherptediepte kunt creëren met je smartphone camera. Maar dat is niet waar! Het kan wel!

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Je moet scherpstellen op iets dat heel dichtbij je camera is. Een afstand van 10-18 cm werkt het beste. 

Als je op die afstand scherpstelt wordt alles dat verder weg is vanzelf onscherp. Zoals in deze foto:

Gezien het seizoen noem ik dit het #pepernootperspectief. Een ideale manier om verhalen te vertellen vanuit het perspectief van een pepernoot.

Maar natuurlijk ook erg leuk voor de rest van het jaar. Je kunt het #pepernootperspectief gebruiken om eten mooi te fotograferen, om sfeer te suggereren, maar bijvoorbeeld ook om dingen vaag te maken die je liever niet heel goed wilt zien. 

Op zoek naar een fotografisch cadeau voor jezelf of een ander? Binnenkort opent de 'Fotofeestwinkel' met leuke korte en lange cursussen... Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief krijg je vanzelf bericht (en een fijne kortingsaanbieding). 

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken

IMG_4472.JPG

Ik zat in een fijne tent.

Met fijn gezelschap.

Fijn eten te eten.

So far, so good. 

Halverwege de avond zag ik het pas.

Een zwarte spiegelende bol. Rechtsboven, tegen het plafond.

We werden bekeken. 

Nou doe ik weinig dingen die beter niet op film kunnen staan. En zeker niet in restaurants. 

Die avond at ik heel beschaafd mijn groene asperges. 

Maar toch.

Hoezo moet er iemand meekijken met mijn avondje uit? 

Als je er op gaat letten zie je ze ineens overal. Camera's. 

In winkels. Bij de tandarts. Als je tankt.

In de handen van zo ongeveer elke forens.

Overal waar je komt wordt je bekeken. 

Bespioneerd. Gefilmd. Gefotografeerd. 

Geen fijn idee?

Nee.

Maar jij hebt ook ogen. En een camera.

Jij kunt ook kijken. Fotograferen. Filmen.

Je wordt bekeken - maar je kunt ook de kijker zijn. 

Aan jou de keus. 

Ga je je verschansen en verschuilen omdat je boos bent dat je bekeken wordt?

Of ga je zelf aan de slag? 

Ga je foto’s maken om je verhaal te vertellen?

Om vooroordelen te bestrijden?

Om dingen aan te kaarten in je wijk?

Om de wereld duidelijk te maken wat voor geweldige dingen je doet of maakt?

Om je creativiteit te vergroten?

Om te groeien?

Om te leren zien? En de wereld een stukje beter te maken?

Jij kunt nu - meer dan ooit - het verschil maken.

Je bent niet langer afhankelijk van een podium. Van traditionele media. 
Je hebt geen dure apparatuur nodig. 
Je hoeft geen zendtijd in te kopen.
Je kunt het zelf doen.

En de volgende keer dat je ziet dat je bekeken wordt? Ga dan lekker zoenen met je geliefde. Of doe een kek dansje. Zoiets als dit

Heeft die beveiligingsbeambte ook nog een beetje leuke dag...

Groet!

Else

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Snelle tip voor betere herfstfoto's met je smartphone

IMG_4556.JPG

Vanmorgen werd ik blij wakker met het schilderij hierboven.

Het herfstlicht is nu zo prachtig!

Jij gaat vast ook naar buiten. En foto's maken. 

Hoe zorg je nu dat je dat prachtige herfstlicht goed vastlegt met je smartphone?

Zo.

Pas je belichting aan.

Ja, dat kan. Ook met je smartphone. 

Bij de meeste Android toestellen met de +/- optie. 

Het werkt zoals je verwacht: 

Plus = meer licht

Min = minder licht

Bij de iPhone (sinds de iOS 8 update) met het zonnetje dat in beeld verschijnt als je het scherm aanraakt: 

Zonnetje omhoog sliden = meer licht

Zonnetje omlaag sliden = minder licht

Hierboven zie je wat een verschil een andere belichting kan maken voor je herfstfoto's. 

Zeker als je tegen de zon in fotografeert is het heel belangrijk om je belichting te controleren.

Meestal krijg je dan lelijke overbelichte vlekken in beeld op de plek waar de zon zit. Die kun je voorkomen door te onderbelichten. Zonnetje naar beneden dus...

Gebruik vandaag je belichtingscorrectie om het prachtige herfstlicht te vangen. En laat me weten hoe het bevalt! 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Ik was altijd heel slecht in sport

Op school werd ik als laatste gekozen. Voor alle teams.

Het rondje rond het veld om op te warmen voelde voor mij als een halve marathon. 

Ballen waren raadselachtige projectielen die op totaal onverwachte momenten uit totaal onverwachte hoeken kwamen. Mijn arme ledematen konden daar onmogelijk adequaat op reageren. 

Om het nog een beetje erger te maken had ik een strak afgetrainde zus die belachelijk hard kon rennen. Zelfs voor Nederland naar de Olympische spelen ging. 

Gelukkig waren er boeken. 

Ik werd een lezer. Vond iedereen die zijn tijd verdeed met sporten een stomme sukkel. 

Ik besloot dat mijn lichaam helaas ongeschikt was voor lichaamsbeweging en richtte mij volledig op het voeden van mijn hart en hoofd. 

Ik was dan misschien niet sportief, maar ik was wel slim.

Die overtuiging dat ik niet kan sporten ben ik eindelijk kwijt.

Het onmogelijke blijkt mogelijk: ik kan rennen. 

Niet heel soepel. 

Niet heel snel.

Maar ik kan het. Stap voor stap.

Ik begon in maart dit jaar. Kon niet verder dan 100m hardlopen zonder uitgeput tegen een boom uit te moeten rusten.

Drie maanden later rende ik vijf kilometer. Met plezier. 

Ik bleef rennen. Paar keer per week. 

Stap voor stap.

Ik schreef me in voor de Bruggenloop. Besloot te kijken of ik überhaupt in staat was om die 15km te rennen. 

Mijn briljante plan om dit voor elkaar te krijgen: niet stoppen met lopen tot de 15km bereikt was. 

Tot mijn stomme verbazing werkte het. 

Op een mooie herfstzondag rende ik 15km in iets meer dan 1,5 uur. Ik kon het zelf nauwelijks geloven.

De volgende stap kon niet uitblijven. 

Ik heb mezelf ingeschreven voor de Rotterdam Marathon. 

42 kilometer. 

Stap voor stap. 

Ik kan veel meer dan ik dacht. En jij ook.

Misschien denk jij dat je niet zelf beelden kunt maken. Niet creatief bent. Of daar nauwelijks beter in kunt worden.

Misschien denk je dat je daar helemaal geen tijd voor hebt.



Geloof me, als ik kan leren rennen, en zelfs een marathon ga proberen, dan kun jij leren wat nodig is om in deze visuele wereld goed te communiceren

En daarbij belachelijk veel plezier te hebben. Zoveel, dat je de tijd om te oefenen makkelijk weet te vinden.

Ook jij kunt je eigen visuele content leren creëren. Voor je blog, nieuwsbrief, sociale media.

Omdat het zo ongelooflijk gaaf is vast te leggen wat je ziet en dat met andere te delen. 

Hoe dat werkt?

Stap voor stap. 


Beginnen. Maken. Kijken. Leren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Update: inmiddels de 17,5 km grens gepasseerd...op naar de halve marathon! 

'Alles waar je aandacht aan geeft groeit.' Yeah. Right.

‘Alles waar je aandacht aan geeft groeit’ is een van de meest irritante mythes die rondwaren op het web. 

Als dat waar was zouden er echt geen penispillen meer worden verkocht. Of siliconenborsten. 

Zou iedereen stinkend rijk zijn. Blakend van gezondheid. Oneindig succesvol.

Kijk even om je heen. Is dat het geval?

Juist.

Waarom geloven we het dan zo graag? En gebruiken we die frase te pas en te onpas, allemaal braaf ‘ja, inderdaad’ knikkend als ‘ie weer langskomt? 

Omdat we hopen dat we de moeilijke stappen over kunnen slaan. 

De nare dingen links kunnen laten liggen. De pijn, de angst, het falen. Jezelf moed inspreken terwijl je bibberend aan de kant staat. De sprong in het diepe. 

We hopen diep van binnen dat we dat allemaal niet hoeven. 

Toen ik dit jaar tijdens Synchroonkijken als opdracht ‘fotografeer frustratie’ gaf weigerden sommige mensen mee te doen. Ze wilden geen aandacht geven aan frustratie. Want dat was negatief. En omdat alles waar je aandacht aan geeft groeit, zou dan ook hun frustratie groeien. 

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Iedereen die het daar volstrekt mee eens is, die niet eens in de buurt wil komen van een negatieve gedachte, raad ik aan niet verder te lezen. 

Ik vind het namelijk volkomen idioot om te denken dat alles in je leven soepel, naadloos en moeiteloos moet verlopen. Dat je geen obstakels moet tegenkomen - laat staan opzoeken. 

Die obstakels zijn juist essentieel voor groei. 

De mooiste, belangwekkendste, gaafste, meest inspirerende dingen die ik in mijn leven heb gedaan zijn niet ontstaan omdat ik heerlijk gelukkig zat te zijn op een wolk. 

Ze zijn mede ontstaan uit frustratie.

Over de status quo. Over andere mensen.

Over mezelf. 

Frustratie is een fantastische bron van inspiratie en innovatie. 

Er is weinig mooier dan iets negatiefs ombuigen, omsmelten, ombouwen tot iets positiefs.

Niet alleen levert het belachelijk veel voldoening op - je bent ook nog eens bezig de wereld echt te verbeteren.

Maar daarvoor moet je eerst naar iets negatiefs durven kijken. Naar wat niet werkt. Wat zuigt. 

Voel je weer eens ongemak? Frustratie? Zie het dan als een cadeau. En gebruik het om iets waanzinnig gaafs te creëren. 

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail

Begin met mislukken

Er is één ding waarvan je zeker weet dat je het heel goed kunt. 


Mislukken. Falen. 

Dankzij mislukken heb je alles geleerd wat je nu weet en kunt.

Lopen. Fietsen. Dingen oppakken. Praten. Schrijven. Maken. De TV aanzetten.

Wat je wel en niet in je mond kunt stoppen. 

Wat als baby behoorlijk goed voor je werkte werkt nu nog steeds. 

Als je iets nieuws wilt leren, ontdekken of uitvinden gaat dat 100x sneller als je mag mislukken. 

Geef je jezelf al permissie om te falen? Mooi! Maar het kan nog beter. 

Je kunt ook slim mislukken. Dat heet tegenwoordig 'lean'.

Niet zomaar wat dingen uitproberen. Wel: beetje kader definiëren. Focussen. Zorgen voor relevante omstandigheden.

Stel bijvoorbeeld dat je een geniaal sokken-bij-elkaar-houd ding voor in de was hebt bedacht. Dan ga je dat waarschijnlijk niet testen in zee, maar in een wasmachine. Want dat is de plek waar je 'm uiteindelijk wilt gaan gebruiken. 

Wat nog 'leaner' is: jezelf niet de kans geven om nog een keer op dezelfde manier te mislukken. Maar je plan/ding/product meteen aanpassen. En dan weer opnieuw proberen. 

Heb je een belabberde foto gemaakt? Vraag je dan af waarom dat komt en doe maak de volgende foto op een andere manier. Bijvoorbeeld door je instellingen aan te passen.

Geef jezelf de kans om telkens op een nieuwe manier te mislukken - anders krijg je nooit nieuwe kennis. 

Want dat is zo fijn aan mislukken: het geeft je waardevolle informatie. Waardoor je weer anders en misschien nog wel beter kunt mislukken. 

Soms blijkt uit je mislukking dat je in de verkeerde richting zit te experimenteren. Dan heb je geen mislukking maar een ontdekking. Bijvoorbeeld als je sokken-bij-elkaar-houd ding perfect in staat blijkt leuke gaten-patronen te maken in spijkerbroeken. Of als je portret helemaal niet is geworden zoals de bedoeling was, maar wel waanzinnig gaaf op een manier die je nooit had kunnen bevroeden.

Dus waar je ook naar op zoek bent, de Heilige Graal, het perfecte portret, een malariamug-uitroeimiddel of een winstgevende strategie voor je bedrijf: begin met heel actief te doen waar je waanzinnig goed in bent

Mislukken. 

Uitvinders mislukken - denk aan Thomas Edison en Steve Jobs.

Kunstenaars mislukken - Leonarda da Vinci had een fresco-probleempje.

Schrijvers mislukken - Het Harry Potter manuscript werd honderden keren teruggestuurd.

Ondernemers mislukken - lees maar eens een biografie van Richard Branson.

Mislukken is essentieel voor vooruitgang. Ga je vooral nooit schamen omdat iets mislukt. Laat anderen maar lachen vanuit hun comfort zone: jij bent een held.
 
Iedereen die serieus iets probeert mislukt vaak en veel. En heeft daardoor uiteindelijk succes.

De beste tip die ik je kan geven om succesvol te mislukken? Zorg dat je er ongelooflijk veel plezier in hebt. Dat je van elke afwijzing, mislukt experiment of teruggestuurd manuscript gaat genieten. Al is het maar omdat je weer een stap hebt gezet - ook al is het misschien niet meteen in de goede richting. 

Ik wens je veel slimme mislukkingen en geweldige ontdekkingen!

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail


De meest onderschatte functie van je smartphone camera

Wat moet je met de panorama functie op je smartphone?

Misschien leuk voor strandvakanties en kitscherige zonsondergangen, maar verder redelijk zinloos.

Toch?

Nope. De panoramafunctie is één van de meest onderschatte tools op je smartphone. Je kunt er geweldig veel leuke én nuttige dingen mee doen.

Waarom nuttig? Foto's in panoramaformaat zijn inmiddels onmisbaar op sociale media. Facebook en twitter willen bijvoorbeeld allebei dat je een brede foto bovenaan je profielpagina plaatst.

En wat dacht je van je website header? Yup. Panorama formaat.

Zoek dus die 'pano' functie op en ga aan de slag! Hieronder vind je een paar ideeën om je op weg te helpen.

Een panorama is een fantastische manier om te laten zien waar jouw bedrijf zit, wat je uitzicht is, of om je interieur te delen. 

Denk niet altijd in landschappen: ook abstracte panorama's zijn een optie (hierboven zie je het straatje voor mijn ingang - de stenen liggen recht maar zijn mooi vertekend door de panorama-opname).

Liever wat creatiever? Dan kun je experimenteren met het in stukjes hakken van mensen en dingen. Bijvoorbeeld door in een spiraal te bewegen, of iemand door het beeld te laten lopen. Zoals in dit panorama van mijn trappenhuis.

En natuurlijk is het gaaf om mooie natuuropnames of cityscapes te kunnen maken. Op vakantie, of gewoon tijdens je hardlooprondje langs de Kralingse Plas.

Begin voor geslaagde panorama foto's met deze tips:

  1. Start je panorama-opname in het lichtste stuk van je beeld - anders raakt dat overbelicht
  2. Houd je smartphone zo dicht mogelijk bij je lijf of zelfs ertegenaan, dat maakt het makkelijker om 'binnen de lijntjes te blijven'
  3. Experimenteer ook eens met een lager standpunt: ga door je knieën of zelfs op de grond liggen 

Overtuigd dat panorama's leuk én nuttig kunnen zijn? Ga dan aan de slag! Ik ben benieuwd wat je gaat maken! 

Veel panoramaplezier!

Else

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail